رابطه دانش مدیریتی مدیران با اثربخشی و سلامت سازمانی مدارس متوسطه شهر مشهد
محورهای موضوعی : علوم تربیتیدکتر محمدرضا آهنچیان 1 , وجیهه ظهورپرونده 2
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی
2 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه تهران
کلید واژه: اثربخشی, سلامت سازمانی, دانش مدیریت, مدیران مدارس متوسطه, دبیران مقطع متوسطه,
چکیده مقاله :
این پژوهش به بررسی رابطه دانش مدیریتی مدیران با اثربخشی و سلامت سازمانی مدارس متوسطه شهر مشهد پرداخته است. برای انجام این امر دو نمونه از دو جامعه مستقل از یکدیگر مدنظر قرار گرفتهاند. در این پژوهش برای سنجش میزان دانش مدیریتی مدیران، 40 مورد نمونه از بین جامعه مربوط به مدیران مدارس و برای سنجش میزان اثربخشی و سلامت سازمانی مدارس 200 مورد نمونه از بین جامعه مربوط به دبیران مورد مطالعه قرار گرفتند. در تحقیق حاضر که با روش پیمایشی انجام گرفته است برای سنجش هر کدام از متغیرهای فوق از سه پرسشنامه جداگانه استفاده شده است. نتایج به دست آمده گویای این امر است که رابطهای معنادار بین دانش مدیریتی مدیران با اثربخشی و سلامت سازمانی مدارس وجود ندارد
The present study investigates the relationship between managers’ managerial knowledge and organizational effectiveness and well-being of high schools in Mashhad. To do this, two independent samples were studied. To measure the managers’ managerial knowledge, of among the population, a sample of 40 was selected. To measure the organizational effectiveness and well-being of high schools, of the population of teachers, a sample of 200 was selected. The present research is of survey type, and three questionnaire were used to measure each variable. The results show that there is not a significant relationship between managers’ managerial knowledge and organizational effectiveness and well-being of high schools.