تاثیر مهارتهای زبان انگلیسی در توسعه گرایشهای کارآفرینی (مورد مطالعه دانشجویان زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی)
محورهای موضوعی : علوم تربیتیحجت الله مرادی پردنجانی 1 , ساناز مطلبی 2
1 - دانشجوی دکتری واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد، گروه علوم تربیتی، شهرکرد
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، شهرکرد
کلید واژه: دانشجو, دانشگاه آزاد اسلامی, مهارتهای زبان انگلیسی, گرایشهای کارآفرینی,
چکیده مقاله :
این مقاله به بررسی تاثیر میزان آشنایی با مهارتهای زبان انگلیسی در توسعه گرایشهای کارآفرینی دانشجویان پرداخته است. طرح آن توصیفی بوده که به روش همبستگی انجام گرفته است. جامعه تحقیق را کلیه دانشجویان کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل میدهد که از میان آنها تعداد 258 دانشجو به روش خوشهای چند مرحلهای از واحد دانشگاهی انتخاب و اطلاعات مورد نیاز نیز از طریق پرسش نامه محقق ساخته سنجش مهارتهای زبان انگلیسی و پرسش نامه سنجش گرایشهای کارآفرینی احمدپورداریانی و مقیمی(1389) گردآوری و دادههای به دست آمده نیز با روشهای همبستگی و تحلیل رگرسیون تجزیه و تحلیل و یافتههای زیر به دست آمد: مهارتهای کلی زبان انگلیسی دانشجویان زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه گرایشهای کلی کارآفرینی آنان تاثیر معنی داری دارد همچنین به ترتیب مهارتهای نوشتن، شنیداری و خواندن در توسعه پیشرفت طلبی دانشجویان تاثیر معنی داری دارند؛ این تاثیر هیچ یک از مهارتهای زبان انگلیسی در توسعه استقلال طلبی و خلاقیت و نوآوری معنی دار نشده است؛ مهارتهای گفتاری، خواندن و نوشتن بیشترین تاثیر را در توسعه ریسک پذیری دانشجویان دارند و مهارتهای گفتاری و خواندن در توسعه کنترل درونی دانشجویان تاثیر معنیداری دارد.
This paper examines the effect of the level of familiarity with the English language skills of students in the development of entrepreneurial orientation is discussed. The design was a descriptive correlation method was performed. The study of English Literature, Islamic Azad University, all undergraduate students will form among which 258 students of the college department cluster method was chosen. Required information via questionnaire assessing English language skills and entrepreneurial orientation Ahmdpvrdaryany resident questionnaire (1389) were collected. Data obtained with the methods of correlation and regression analysis and the following results were obtained: General English language skills for students of English Literature, Islamic Azad University of overall trends in the development of entrepreneurship has a significant impact Also the skills of writing, listening and reading in developing a meaningful impact ing students are seeking; No impact on the development of English language skills, independence and creativity and innovation are not significant, meaning, Skills in speaking, reading and writing to students at risk and have the greatest impact on the development of language and reading skills of students in the development of internal control effectiveness is meaning.