تاثیر میزان استفاده از فناوری IT,ICT در بهبود فرایندآموزشی درس قرآن دورهی ابتدایی
محورهای موضوعی : علوم تربیتی
1 - کارشناسی ارشد برنامه ریزی آموزشی، مدرس و سرگروه آموزشی.
2 - - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
کلید واژه: پیشرفت تحصیلی, یادگیری, فناوری, فرایندآموزشی,
چکیده مقاله :
هدف اساسی از انجام پژوهش حاضر، شناخت و آگاهی از نقش استفاده از فناوری IT,ICT در بهبود فرایند آموزشی درس قرآن در مدارس دورهی ابتدایی بود. به این منظور با توجّه به مبانی نظری و پیشینهی پژوهش، سه سؤال در رابطه با مؤلفههای مورد مطالعه مطرح و از جامعهی آماری هزار و صد و چهل و شش نفر معلّم، سیصد نفر (صد و بیست و نه نفر شهری و صد و هفتاد و یک نفر روستایی) با فرمول کوکران در سطح اطمینان 95% و با میزان دقّت 5% به عنوان حجم نمونه با روش نمونهگیری تصادفی از بین معلّمان دورهی ابتدایی استان گلستان، شهرستان گنبد کاوس انتخاب شدند. برای پاسخ به این سؤالها، از پرسشنامهی محقق ساخته حاوی سی و یک سؤال، شامل: اطلاعات عمومی، سؤالات کمی و سؤالات مربوط به متغیرهای پژوهش بر حسب طیف طبقهبندی لیکرت استفاده که برای تعیین روایی[1]، از قضاوت متخصصان و برای تعیین پایایی[2] یک اجرای آزمایشی بر روی سی نفر از معلّمان، از طریق آلفای کرونباخ ضریب برابر 81/0 دادههای لازم به دست آمد. دادهها با استفاده از شیوههای آمار توصیفی شامل: محاسبهی فراوانی، فراوانی درصدی، جداول و نمودار و آمار استنباطی شامل: آزمون خیدو مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته است. نتایج خیدو نشان داد که: بین استفاده از فناوری IT,ICT و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس قرآن دورهی ابتدایی رابطهی معنیدار وجود دارد. بین استفاده از فناوری IT,ICT و بهبود فرایند آموزشی دانشآموزان در درس قرآن دورهی ابتدایی رابطهی معنیدار وجود دارد. استفاده از فناوری IT,ICT در صورت مشارکت فعّال دانشآموزان تأثیر بیشتری در فرایند تدریس قرآن دارد.
The principle aim of the current study is to investigate the effect of employing IT, ICT in improving Quran education in elementary schools. The population consisted of 1146 teachers, of whom 300 (129 working in the cities, and 171 working in villages in Gonbad,Golestan Province) were chosen randomly. The research instrument was a researcher-nade questionnaire, validated by experts. It consisted of 31 items including general knowledge questions, quantitative questions and items related to research questions. The pilot study established reliability at 0.81 Cronbach Alpha. Descriptive and inferential statistics were employed to investigate the data. Chi-square shows that there is a significant relationship between employing ICT, IT technologies and improvement in educational process.