شرایط تسهیل گر کاربرد و نهادینه سازی نوآوریهای آموزشی: مطالعه موردی ارزشیابی کیفی، توصیفی در آموزش ابتدایی
محورهای موضوعی : علوم تربیتیهاشم فردانش 1 , محمد رضا وحدانی اسدی 2
1 - عضو هیأت علمی گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی
2 - دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی
کلید واژه: نوآوریهای آموزشی, شرایط تسهیل کننده, اجرا, نهادینه سازی, ارزشیابی کیفی, توصیفی,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر مطالعه شرایط تسهیل کننده کاربرد و نهادینه سازی نوآوریهای آموزشی (ارزشیابی کیفی، توصیفی) است. در پژوهش حاضر ارزشیابی کیفی، توصیفی به عنوان نمونهای از نوآوری آموزشی مد نظر قرار گرفت. در طرحی از نوع همبستگی تعداد 100 نفر از معلمان مقطع ابتدایی از پنج مدرسه مجری طرح ارزشیابی کیفی توصیفی (شامل پایههای اول تا پنجم ابتدایی) به شیوه نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای از شهر تهران انتخاب شدند. سپس مشارکت کنندگان پرسشنامه محقق ساخته شرایط تسهیل کننده اجرا و نهادینه سازی ارزشیابی کیفی، توصیفی با لیکرت پنج ارزشی از کاملاً مخالفم تا کاملاً موافقم را تکمیل کردند. روایی آن توسط اساتید صاحب نظر به تأیید رسید و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ محاسبه شد (92/0=α). برای تجزیه تحلیل داده ها از روش تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش متمایل، آزمون فریدمن و آزمون تعقیبی ویلکاکسون در سطح معنی داری 01/0p≤ استفاده شد. بر اساس نتایج تحلیل عاملی 29 گویه، در هشت عامل عدم رضایت از شرایط موجود (4 گویه)، دانش و اطلاعات موجود (4 گویه)، دسترس پذیری منابع (4 گویه)، زمان کافی (3 گویه) پاداش و/ یا مشوق ها (3 گویه)، مشارکت در تصمیم گیری (3 گویه)، تعهد (4 گویه) و رهبری (4) شناخته شدند. نتایج نشان داد عدم رضایت از شرایط موجود و وجود دانش و اطلاعات از بیشترین اولویت در تسهیل کاربرد و نهادینه سازی این نوآوری آموزشی برخوردارند. سایر شرایط شامل رهبری، تعهد، دسترس پذیری منابع، زمان کافی، مشارکت در تصمیم گیریها و در نهایت پاداش و/یا مشوق ها به ترتیب در رتبههای بعدی قرار دارند.
The purpose of this research is to study the conditions that Facilitate implementation and institutionalization of instructional innovations ( a qualitative and descriptive evaluation). In this study, a qualitative and descriptive evaluation, considered as an example of educational innovation was used. In a correlational research design, 100 primary school teachers from five schools who implemented a descriptive, qualitative evaluation project (including the first to fifth grad) were selected with a multi-stage cluster sampling method. Then participants filled out the condition that facilitate implementation and institutionalization of the qualitative and descriptive evaluation questionnaire with five value Likert from strongly disagree to strongly agree options. The validity of the instrument was confirmed by experts and its reliability was assessed using Cronbach's alpha (α= 0/92). To analyze the data, exploratory factor analysis using oblique rotation, Friedman test and post hoc Wilcoxon test was used by a significant level of p≤ 0/01. Based on the results of factor analysis, 29 items, were identified, in eight factors: dissatisfaction with the current situation (4 items), existing knowledge and information (4 items), availability of resources (4 items), enough time (3 items) rewards and / or encouragements (3 items), participation in decision-making (3 items), Commitment (4 items) and leadership (4). The results showed dissatisfaction with the current situation and existing knowledge and information is the highest priority to facilitate the use and institutionalization of this pedagogical innovation. Other conditions include leadership, commitment, availability of resources, time, participation in decision-making, and rewards and / or encourage are next in order of rank.