اثربخشی مداخله رایانه یار حافظه فعال بر اضطراب ریاضی، حافظه فعال و عملکرد ریاضی دانش-آموزان دارای اختلال یادگیری پایه پنجم
محورهای موضوعی : علوم تربیتیافسانه زارکوئی پور 1 , زهرا اسلامی گیسکی 2 , عشرت کریمی 3
1 - دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران.
2 - استادیار گروه ریاضی، دانشکده فنی، واحد سیرجان، دانشگاه آزاد اسلامی، سیرجان، ایران.
3 - استادیار گروه روانشناسی، واحد سیرجان، دانشگاه آزاد اسلامی، سیرجان، ایران
کلید واژه: واژههای کلیدی: اختلال یادگیری ریاضی, اضطراب ریاضی, حافظه فعال, مداخله رایانهیار,
چکیده مقاله :
چکیده مقدمه: دانشآموزان دارای اختلال یادگیری دارای مشکلات شناختی میباشند که جهت کاهش آن نیاز به مداخلات آموزشی دارند. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مداخله رایانهیار حافظه فعال بر اضطراب ریاضی، حافظه فعال و عملکرد ریاضی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی بود. روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهشهای کاربردی و از لحاظ روش از نوع مطالعات نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمون با گروه آزمایش و گواه است. جامعه پژوهش را کلیه دانش آموزان پایه پنجم دارای اختلال ریاضی شهرستان کرمان که در سال تحصیلی 1399 تشکیل دادند که از بین آنها به صورت تصادفی خوشه-ای چند مرحلهای 30 نفر به عنوان نمونه انتخاب و به دو گروه 15 نفری تقسیم شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه آزمون ماتریسهای پیش رونده ریون (1938)، آزمون ریاضی کیمت (1985)، مقیاس اضطراب ریاضی (2009)، آزمون حافظه فعال back-N (1985) و آزمون عملکرد ریاضی پایه پنجم (1398) بود. دادهها با استفاده از روشهای آماری نظیر میانگین، انحراف استاندارد و تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که آموزش مداخله رایانهیار حافظه فعال بر اضطراب ریاضی، حافظه فعال و عملکرد ریاضی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی پایه پنجم در سطح 01/0P< تاثیر معنادار دارد. نتیجهگیری: نتیجه میشود که آموزش مداخله رایانهیار حافظه فعال موجب کاهش اضطراب ریاضی، افزایش حافظه فعال و عملکرد ریاضی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی پایه پنجم شد.
چکیده مقدمه: دانشآموزان دارای اختلال یادگیری دارای مشکلات شناختی میباشند که جهت کاهش آن نیاز به مداخلات آموزشی دارند. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مداخله رایانهیار حافظه فعال بر اضطراب ریاضی، حافظه فعال و عملکرد ریاضی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی بود. روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهشهای کاربردی و از لحاظ روش از نوع مطالعات نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمون با گروه آزمایش و گواه است. جامعه پژوهش را کلیه دانش آموزان پایه پنجم دارای اختلال ریاضی شهرستان کرمان که در سال تحصیلی 1399 تشکیل دادند که از بین آنها به صورت تصادفی خوشه-ای چند مرحلهای 30 نفر به عنوان نمونه انتخاب و به دو گروه 15 نفری تقسیم شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه آزمون ماتریسهای پیش رونده ریون (1938)، آزمون ریاضی کیمت (1985)، مقیاس اضطراب ریاضی (2009)، آزمون حافظه فعال back-N (1985) و آزمون عملکرد ریاضی پایه پنجم (1398) بود. دادهها با استفاده از روشهای آماری نظیر میانگین، انحراف استاندارد و تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که آموزش مداخله رایانهیار حافظه فعال بر اضطراب ریاضی، حافظه فعال و عملکرد ریاضی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی پایه پنجم در سطح 01/0P< تاثیر معنادار دارد. نتیجهگیری: نتیجه میشود که آموزش مداخله رایانهیار حافظه فعال موجب کاهش اضطراب ریاضی، افزایش حافظه فعال و عملکرد ریاضی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی پایه پنجم شد. واژههای کلیدی: اختلال یادگیری ریاضی، اضطراب ریاضی، حافظه فعال، مداخله رایانهیار