بررسی رابطه بین سبک تفکر مدیران آموزشی با سبک رهبری تحولی مدیران مدارس غیر انتفاعی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیساجده سرو 1 , فاطمه حمیدی فر 2
1 - دانش آموخته واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران(نویسنده مسئول)
کلید واژه: سبک رهبری تحولی, سبک تفکرمدیران, مدیران مدرسه,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر بین سبک تفکر مدیران آموزشی برسبک رهبری تحولی آنان در بین مدیران مدارس غیر انتفاعی دوره متوسطه منطقه یک شهر تهران، صورت گرفت. این پژوهش، از نظر هدف کاربردی است و از نظر استراتژی یک پژوهش همبستگی از نوع پیمایشی است. ابزار گردآوری داده های میدانی پرسشنامه استاندارد بوده است. جامعه آماری شامل شامل مدیران مدارس غیرانتفاعی دوره متوسطه منطقه یک شهر تهران می باشد که 250نفر بودند که حجم نمونه با کمک جدول مورگان 148 نفر شناخته شد. روش نمونه گیری به صورت طبقه ای تصادفی انجام شد. طبق نتایج بدست آمده مشخص شد بین سبک های تفکر قانونگذار، اجرایی و قضاوتی مدیران مدارس غیرانتفاعی دوره متوسطه منطقه یک شهر تهران با سبک رهبری تحولی آنان شامل ترغیب ذهنی، نفوذ آرمانی، انگیزش الهام بخش و ملاحظه فردی رابطه معنی داری وجود دارد. به این ترتیب که سبک تفکر قانونگذارانه رابطه مثبتی با سبک رهبری تحولی دارد و سبک تفکر اجرایی و قضاوتی رابطه منفی با سبک رهبری تحولی دارد.
This research was conducted with the aim of investigating the effect of the thinking style of educational managers on their transformational leadership style among non-profit secondary school managers in the first district of Tehran. This research is based on quantitative methods, it is practical in terms of its purpose, and it is a survey-type correlational research in terms of strategy. The tool for collecting field data was a standard questionnaire. including the Sternberg Thinking Styles Questionnaire (1997) and the Transformational Leadership Questionnaire of Arin Bass and Avolio (2000). The statistical population includes principals of non-profit secondary schools in the first district of Tehran, which were 250 people, and the sample size was determined to be 148 people with the help of Morgan's table. The sampling method was done in a random stratified manner. According to the results obtained, it was found that there is a significant relationship between the legislative, executive and judgmental thinking styles of non-profit secondary school principals in the first district of Tehran with their transformational leadership style including mental persuasion, ideal influence, inspirational motivation and individual consideration. In this way, the legislative thinking style has a positive relationship with the transformational leadership style, and the executive and judgmental thinking style has a negative relationship with the transformational leadership style.
_||_