تدوین بستهی آموزش روابط والد- فرزندی مبتنی بر پذیرش و تعهد و تعیین اثربخشی آن بر خودکارآمدی دانش آموزان
محورهای موضوعی : علوم تربیتی
مهرعلی بابائی میاردان
1
,
سید داود حسینی نسب
2
,
علی نقی اقدسی
3
1 - گروه روانشناسی تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. mehralibabaei@yahoo.com
2 - گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.d.hosseininasab@gmail.com
3 - استادیار، گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران(نویسنده مسئول)alinaghi.aghdasi@yahoo.com
کلید واژه: پذیرش و تعهد, خودکارآمدی, روابط والد- فرزند,
چکیده مقاله :
تعیین اثربخشی آموزش روابط والد-فرزندی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خودکارآمدی فرزندان با استفاده از بستهی آموزشی تدوینشده هدف این مطالعه بود که به روش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه کنترل انجام شد. 42 نفر از دانش آموزان پسر دوره اول دبیرستان و مادران آنها با توجه به هدف مطالعه به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی در گروه آزمایش و گروه کنترل قرار داده شدند. مادران گروه آزمایش، مداخلات آموزشی را بر اساس بستهی آموزشی تدوینشده طی 10 جلسه 90 دقیقهای در طول 10 هفته دریافت کردند. قبل از شروع فرایند مطالعه و پس از پایان جلسات آموزشی، خودکارآمدی دانش آموزان با استفاده از پرسشنامه خودکارآمدی بندورا موردسنجش قرار گرفت. پکیج آموزشی با استفاده از مطالعات کتابخانهای/ اسنادی به روش سنتز پژوهی تدوین و روایی آن به روش روایی محتوایی، مدل لاوشه (1975)، نظر جمعی گروه خبرگان تعیین شد. CVI محاسبهشده بین 9/0 تا 1 به دست آمد که نشان از قابلیت اعتبار بستهی آموزشی است. نتایج نشان داد که مداخلات آموزشی روابط والد- فرزندی مبتنی بر پذیرش و تعهد با استفاده از بستهی آموزشی تدوینشده بر خودکارآمدی دانش آموزان بهطور معناداری مؤثر بوده است ( ). درنتیجه میتوان از مداخلات آموزش روابط والد- فرزند با کمک فنهای مبتنی بر پذیرش و تعهد برای افزایش و ارتقای خودکارآمدی دانش آموزان استفاده کرد.
Determining the effectiveness of parent-child relationship training based on acceptance and commitment on children's self-efficacy using a compiled educational package was the aim of this study, and was conducted in a semi-experimental way with a pre-test and post-test along with a control group. 42 male students of the first year of high school and their mothers were selected according to the purpose of the study by available sampling and were randomly assigned to the experimental group and the control group. Mothers in the experimental group received educational intervention based on the compiled educational package during 10 sessions of 90 minutes in 10 weeks. Before starting the study process and after the end of the training sessions, students' self-efficacy was measured using Bandura's self-efficacy questionnaire. The educational package was compiled using library-document studies using the research synthesis method and its validity was determined by the content validity method, Lawshe model (1975), and the collective opinion of an expert group. The calculated CVI was between 0.9 and 1, which indicates the validity of the training package. The results demonstrated that the educational interventions of parent-child relationships based on acceptance and commitment using the compiled educational package were significantly effective on students' self-efficacy ( ). As a result, parent-child relationship education interventions with the help of techniques based on acceptance and commitment can be used to increase and promote students' self-efficacy.