اثربخشی آموزش بورمن بر تحریکپذیری بالا، تحمل ناکامی، روابط با همسالان و اعتماد به نفس دانشآموزان تیز هوش 10 تا 12 ساله
محورهای موضوعی : علوم تربیتیمریم تسلیم 1 , منصوره بهرامی پور 2
1 - کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه ،واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 - استادیار گروه روانشناسی ، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
کلید واژه: اعتماد به نفس, تحمل ناکامی, آموزش بورمن, تحریکپذیری, روابط با همسالان,
چکیده مقاله :
دانشآموزان از نظر یادگیری، توانایی کارآمدی و توانایی تفکر منطقی با یکدیگر تفاوتهای مهمی دارند ؛ لذا هدف پژوهش اثربخشی آموزشی بورمن بر تحریکپذیری بالا، تحمل ناکامی، روابط با همسالان و اعتماد به نفس دانشآموزان تیز هوش 10 تا 12 بود. این پژوهش شبه آزمایشی با دو گروه آزمایش و کنترل و مرحله پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری بود. جامعه شامل کلیه دانشآموزان تیز هوش10-12 ساله در سال تحصیلی 1399-1400 بود به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحله ای، تعداد 40 دانشآموز تیزهوش انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گماردش شدند. گروه آزمایش طی 10 جلسه، آموزشی پروتکل بورمن (2019)دیدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه تحریکپذیری بالا بورمن(2019)، تحمل ناکامی هارینگتون (2005)،روابط با همسالان هادسون (1997)، اعتماد به نفس روزنبرگ (1965)، مقیاس هوش کودکان ویرایش پنجم وکسلر(WISC-V) بود. نتایج تحلیل دادهها از طریق روش تحلیل واریانس با اندازهگیری تکرای با استفاده از نرم افزار SPSS-23نشان داد بسته آموزشی بورمن بر متغیرهای پژوهش در مرحله پس آزمون تاثیر معناداری داشته و اثرات آموزشی در مرحله پیگیری نیز باقی مانده است(01/0P<). با توجه به نتایج پژوهش به منظور ارتقاء متغیرهای روانشناختی در کودکان تیزهوش میتوان از این برنامه آموزشی بهره گرفت. آموزش بورمن در گام اول به عنوان متغیر نوین تاثیر گذار موجب کاهش تحریک پذیری بالا، تحمل ناکامی و در گام دوم موجب افزایش روابط با همسالان و اعتماد به نفس دانش آموزان تیز هوش می گردد. از این رو پیشنهاد می گردد آموزش بورمن در مدارس برای دانش آموزان توسط متخصصین ارائه شود.
Students have many differences that play a major role in education; Therefore, the aim of this study was the effectiveness of Bormann educational protocol on high irritability, failure tolerance, peer relationships and self-confidence of 10 to 12 intelligent students.This study was a quasi-experimental with two experimental and control groups and pre-test-post-test and follow-up stages. The study population included all 10-12 year old high school students in the academic year 1399-1400. By multi-stage random sampling method, 40 gifted students were selected and randomly assigned to experimental and control groups. The experimental group underwent training in Borman protocol (2019) for 10 sessions. The research instruments included Bormann (2019) High Irritability Questionnaire, Harrington Failure Tolerance Questionnaire (2005), Hudson Peer Relationships Questionnaire (1997), Rosenberg Self-Esteem Questionnaire (1965), Wechsler Fifth Edition Children's Intelligence Scale (2014). The results of data analysis through analysis of variance with repeated measures SPSS-23showed that the Borman training package had a significant effect on research variables in the post-test phase and the educational effects remained in the follow-up phase(P<0/01). According to the research results, this educational program can be used to improve psychological variables in gifted children.Borman's training in the first step as a new effective variable reduces high irritability, failure tolerance and in the second step increases relationships with peers and self-confidence of intelligent students. Therefore, Borman education in schools for students should be provided by specialists.
_||_