بررسی عوامل موثر بر افت تحصیلی دانش آموزان متوسطه شهر ایلام و ارائه راهکارهایی برای پیشگیری از آن
محورهای موضوعی : علوم تربیتیزهرا رضایی نسب 1 , سردار فتوحی 2
1 - عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی و مطالعات فرهنگی دانشگاه ایلام، ایلام، ایرانz.rezaeinasab@ilam.ac.ir
2 - دکتری سیاست گذاری فرهنگی، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، تهران، ایران .
کلید واژه: افت تحصیلی, ایلام, فقر اقتصادی, مسائل خانوادگی,
چکیده مقاله :
هر ساله به دلیل افت تحصیلی میزان زیادی از امکانات، منابع و استعدادهای بالقوه انسانی در سازمان آموزش و پرورش و خانوادهها هدر می-رود. بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر افت تحصیلی دانش آموزان در شهر ایلام صورت گرفت. برای تحقق این هدف، از روش کمی- پیمایشی استفاده شد. جامعۀ آماری پژوهش، دانش آموزان مقطع متوسطه 1 و 2 در شهر ایلام و در سال تحصیلی 99-98 بوده که با استفاده از فرمول کوکران 152 نفر انتخاب شده و بر مبنای نمونهگیری تصادفی ساده در بین آنان پرسشنامه استاندارد توزیع شده است. بعد از جمع آوری دادهها، تجزیه و تحلیل بر مبنای spss و lisrel صورت گرفته است. یافتهها بیانگر آن است که عوامل درونی نظام آموزشی مانند نامناسب بودن محتوای برنامه ها با نیازها، استعدادها و علایق دانش آموزان؛ نامناسب بودن شرایط و فضای کلاس درس با نیازها و شرایط اجتماعی-روانی دانش آموزان؛ نامناسب بودن معلمان از نظر شایستگی ها و شیوه تدریس؛ تعامل معلم و شاگرد و همچنین عوامل بیرونی نظام آموزشی مانند فقر و محرومیت اقتصادی، وضعیت خانوادگی و فقر فرهنگی بر مساله افت تحصیلی دانش آموزان در شهر ایلام تاثیر معناداری دارد.
Every year, due to a lack of education, there is a lot of potential, human resources and potential in the organization of education and families. Based on this, the current research was conducted with the aim of identifying the factors affecting the academic failure of students in Ilam city. To achieve this goal, quantitative-survey method was used.The statistical population of the research is 1st and 2nd high school students in Ilam city, 152 people were selected using Cochran's formula and a standard questionnaire was distributed among them based on simple random sampling. After data collection, analysis has been done based on spss and lisrel. The findings indicate that the internal factors of the educational system, such as the inappropriateness of the content of the programs with the needs, talents and interests of the students; inappropriateness of classroom conditions and atmosphere with the needs and social-psychological conditions of students; inappropriateness of teachers in terms of qualifications and teaching methods; Teacher-student interaction as well as external factors of the educational system such as poverty and economic deprivation, family status and cultural poverty have a significant impact on the problem of academic failure of students in Ilam city.
_||_