شناسایی چالش ها و راهبردهای ارزشیابی در شبکه شاد با رویکرد پدیدارشناسی در دوره ابتدایی
محورهای موضوعی : علوم تربیتیمجید کهرازهی 1 , زهرا مقیمی 2 , وحید حاجیلو 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزش عالی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران
3 - گروه مدیریت کسب و کار،جهاد دانشگاهی،ارومیه،ایران
کلید واژه: آموزش مجازی, ارزشیابی, پدیدارشناسی, شبکه شاد,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر به بررسی و واکاوی عمیق چالشها و راهبردهای فرآیند ارزشیابی در شبکه آموزشی دانشآموز (شاد) پرداخته است. پژوهش دارای رویکرد کیفی است و به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت توصیفی تحلیلی است و با بهره گیری از پدیدار شناسی انجام گرفته است. جامعه آماری کلیهی معلمان دوره ابتدایی شاغل در سال تحصیلی 1400- 1399 در بخش مرکزی شهر میرجاوه شامل 120 معلم در 10 مدرسه دوره ابتدایی میباشد که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از هر مدرسه 3 معلم و در مجموع 30 معلم به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختار یافته است و بصورت غیر حضوری و در قالب 6 سوال انجام گرفت که 3 سوال مربوط به چالشهای ارزشیابی و 3 سوال مربوط به راهبردهای ارزشیابی میباشد. پس از انجام مصاحبه، به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، از راهبرد هفت مرحلهای کلایزی استفاده شده است. همچنین قابلیت تائید از طریق مرور و بازبینیهای دقیق و چندین باره داده-ها، تفسیرها و یافتههای این مطالعه با نگاهی به مطالعات پیشین حاصل شده است. نتایج نشان داد مهمترین چالشهای ارزشیابی شامل زیرساختهای ضعیف، اعتبار پایین ارزشیابی، مشکلات دانشآموزان، عدمنظارت دقیق معلم، عدممشارکت خانوادهها، عدم-برقراری ارتباط دوسویه، اضطراب و تنش بالاست و در مقابل، استفاده از قابلیتهای سایر برنامهها، برگزاری ارزشیابی تصویری، بهرهگیری از ارزشیابی تلفیقی، طرح سوالات استاندارد، توجه به ویژگیهای دانشآموزان، نظارت مستمر معلم، و جلب مشارکت خانوادهها از مهمترین راهبردهای ارزشیابی در شبکه شاد میباشد.
The present research aims to investigate and deeply analyze the challenges and strategies of the evaluation process in the student educational network(Shad). The current research is applied in terms of purpose and descriptive in nature, which was conducted using a qualitative method and using the phenomenological approach. The statistical population of all primary school teachers working in the academic year 2019-2020 in the central part of Mirjaveh city includes 120 teachers in 10 schools of primary school, using the purposeful sampling method, 3 teachers from each school and a total of 30 teachers as The statistical sample of the research was selected.The data collection tool is a semi-structured interview and it was conducted in person and in the form of 28 questions, After conducting the interview, in order to analyze the data, the seven-step Claysey strategy was used. The findings showed that the most important evaluation challenges in the happy network from the perspective of primary school teachers include; Weak infrastructure of Shaad network, low credibility of evaluation, problems related to students, lack of strict supervision of teachers, lack of participation of families, lack of two-way communication, high stress, anxiety and tension, and on the other hand, using the capabilities Other programs, the possibility of holding video evaluations, taking advantage of integrated evaluations, designing standard and quality questions, paying attention to the characteristics of students, careful and continuous supervision of the teacher, and attracting the participation of families are among the most important evaluation strategies.He is happy in the network.