نقش میانجیگری تحمل ناپذیری بلاتکلیفی در رابطه بین نظریه های ضمنی هوش و رفتارهای خودشکن تحصیلی
محورهای موضوعی : علوم تربیتیسید مهدی سرکشیکیان 1 , نرگس باباخانی 2 , نسرین باقری 3
1 - دانشجوی دکتری تخصصی، گروه روانشناسی تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
2 - استادیار ، گروه روانشناسی تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.(نویسنده مسئول)
3 - استادیار ، گروه روانشناسی عمومی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
کلید واژه: عدم تحمل بلاتکلیفی, باورهای ضمنی هوش, رفتارهای خودشکن تحصیلی, شناخت و رفتار خودشکن,
چکیده مقاله :
هدف از تحقیق پیش رو آزمون مدل معادلات ساختاری پیش بینی رفتارهای خودشکن تحصیلی بر اساس باورهای ضمنی هوش با میانجیگری تحمل ناپذیری بلاتکلیفی بود. این پژوهش بنیادین و کمی و نوع توصیفی _ همبستگی و مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه آزاداسلامی استان قم بودند که درسال تحصیلی 400-1399 مشغول به تحصیل بودند. نمونه 420 نفر از دانشجویان بودند که به شیوه دردسترس و از طریق شبکههای اجتماعی واتساپ، اینستاگرام، ایمیل، سروش و آیگپ با توجه به شرایط پاندمی کووید 19در پژوهش شرکت کردند. ابزار مقیاس عدم تحمل بلاتکلیفی (IUS) فریستون و همکاران (1994)، مقیاس باورهای ضمنی هوش (ITIS) عبدالفتاح و ییتس (2006)، مقیاس رفتار و شناخت خودشکن (SDBCs) کانیگهام (2007) بود. از روش تحلیل معادلات ساختاری و نرم افزار 25 spss و 3smart pls برای تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج نشان می دهد که شاخص های مدل پیشنهادی از برازش قابل قبولی برخوردار هستند. مسیر باورهای ضمنی هوش به رفتارهای خود شکن تحصیلی (000/0p = , 648/0 = β )، مسیر باور های ضمنی هوش به تحمل ناپذیری بلاتکلیفی (000/0p = , 566/0 = β )، مسیر تحمل ناپذیری بلاتکلیفی به رفتارهای خود شکن تحصیلی (000/0p = , 354/0 = β ) گزارش می شود.
The purpose of this study was to test the structural equation model of predicting academic self-defeating behaviors based on implicit beliefs of intelligence mediated by uncertainty intolerance. This research was fundamental and quantitative and of descriptive-correlation and structural equation modeling. The statistical population of the study was all students of Qom Islamic Azad University who were studying in the academic year 1399-400. The sample of the study was 420 students who participated in the study in an accessible way and through social networks WhatsApp, Instagram, Email, Soroush, and IGAP according to the Covid 19 pandemic conditions. The research instruments were the Freudon et al. (1994) Intolerance Tolerance Scale (IUS), the Abdel Fattah & Yates (2006) Implicit Beliefs of Intelligence Scale (2006), and the Cunningham (2007) self-defeating Behavior and Cognition Scale (SDBCs). Structural equation analysis and 25 spss and 3smart pls software were used for data analysis. The results show that the indicators of the proposed model have an acceptable fit. The path of implicit beliefs of intelligence to academic self-defeating behaviors (β = 0.648, p = 0.000), the path of implicit beliefs of intelligence to uncertainty intolerance (β = 0.566, p = 0.000), the path of uncertainty intolerance to behaviors Academic self-defeating (p = 0.000, β = 0.354) is reported.
_||_