نقش واسطه ای انگیزش تحصیلی در رابطه با غرقگی، عملکرد شناختی و سلامت معنوی با اشتیاق تحصیلی
محورهای موضوعی : علوم تربیتیفرحناز عطاییان 1 , شهناز خالقی پور 2
1 - گروه روانشناسی مثبت گرا، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه معارف، اصفهان، ایران
2 - گروه روانشناسی، واحد نایین، دانشگاه آزاد اسلامی، نایین، ایران
کلید واژه: انگیزه تحصیلی, غرقگی, عملکرد شناختی, سلامت معنوی, اشتیاق تحصیلی ,
چکیده مقاله :
ضرورت شناخت عوامل موثر بر علاقه تحصیلی به عنوان یک هدف اساسی مورد توجه می باشد. این پژوهش با هدف نقش میانجی انگیزش تحصیلی در رابطه با غرقگی، عملکرد شناختی و سلامت معنوی با اشتیاق تحصیلی انجام شد. روش پژوهش توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه اصفهان در سال 1400 بودند که با نمونه گیری دردسترس 200 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه انگیزش تحصیلی والرند و همکاران، پرسشنامه اشتیاق تحصیلی وانگ و همکاران، پرسشنامه غرقگی جکسون و مارتین، پرسشنامه کارکردهای شناختی نجاتی و پرسشنامه سلامت معنوی پولوتزین والیسون بود. یافته ها نشان داد برازش کلی مدل با شاخص نیکویی برازش ریشه باقیمانده مجذور میانگین مورد تایید قرار گرفت. متغیرهای عملکرد شناختی، غرقگی و سلامت معنوی توانسته اند 40/8 درصد از تغییرات اشتیاق تحصیلی را تبیین کنند. باتوجه به مقدار ضریب استاندارد انگیزش بیرونی و درونی نسبت به عملکرد شناختی و سلامت معنوی تاثیر بیشتری بر اشتیاق تحصیلی داشته اند و متغیرهای عملکرد شناختی، غرقگی و سلامت معنوی در مجموع فقط 26/3 درصد از انگیزش درونی و 15/4 درصد از انگیزش بیرونی را تبیین می کنند. در سطح اطمینان 95% مسیرهای عملکرد شناختی، غرقگی و سلامت معنوی بر اشتیاق تحصیلی معنی دار است. همچنین مسیر عملکرد شناختی(انعطاف پذیری ذهنی ) و سلامت معنوی بر انگیزش تاثیر گذار است. مسیر عملکرد شناختی (برنامه ریزی، حل مسئله) بر اشتیاق تحصیلی تاثیر گذار است. بنابراین انگیزش تحصیلی به عنوان یک متغیر میانجی می تواند روابط بین کارکردهای شناختی، غرقگی و سلامت معنوی را با اشتیاق تحصیلی تحت تاثیر قرار دهد.
Understanding the factors that influence academic interest is considered a fundamental goal. This [u1] research was conducted to examine the mediating role of academic motivation in relation to flow, cognitive performance, and spiritual health in the context of academic enthusiasm. The research method employed was descriptive correlation. The statistical population consisted of students from Isfahan University in 2022, with a sample size of 200 participants responding to the questionnaires. The research tools included Vallerand et al.'s academic motivation, Wang et al.'s academic enthusiasm, Jackson and Martin's flow, Nejat's cognitive functions, and Paloutzian and Wallison's spiritual health questionnaires. The findings indicated that the overall fit of the model was confirmed by the goodness of fit index of the root mean square residual. The variables of cognitive performance, flow, and spiritual health explained 40.8% of the variance in academic enthusiasm. According to the standardized coefficients, it can be concluded that both extrinsic and intrinsic motivation have a greater impact on academic enthusiasm than cognitive performance and spiritual health. Specifically, cognitive performance, flow, and spiritual health account for only 26.3% of the variance in intrinsic motivation and 15.4% in extrinsic motivation. At the 95% confidence level, the paths from cognitive performance, flow, and spiritual health to academic enthusiasm were found to be significant. Additionally, the path of spiritual health and cognitive performance (mental flexibility) influences motivation, while the path of cognitive performance (planning and problem-solving) affects academic enthusiasm. Therefore, academic motivation serves as a mediating variable that influences the relationships between cognitive functions, flow, and spiritual health with academic enthusiasm.