اثربخشی تربیت زیباییشناختی بر تفکر انتقادی و تدریس خلاق دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان
محورهای موضوعی : علوم تربیتیعلی ابراهیمی نیا 1 , فیروزه زنگنه مطلق 2 , حمید جعفریان یسار 3 , مژگان محمدی نائینی 4
1 - مربی، گروه زبان و ادبیات، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران(نویسنده مسئول)
2 - گروه روان شناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
3 - استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
4 - گروه علوم تربیتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
کلید واژه: تفکر انتقادی, تدریس خلاق, دانشجومعلمان, تربیت زیباییشناختی,
چکیده مقاله :
این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی تربیت زیباییشناختی بر تفکر انتقادی و تدریس خلاق دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی1400- 1399 انجام شد. روش پژوهش آن شبه آزمایشی در یک طرح پیشآزمون و پسآزمون بود و به شکل مطالعه موردی روی 60 نفر از دانشجویان رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان قم که بهصورت تصادفی ـ خوشهای انتخاب شده بودند، اجرا گردید و بسته آموزشی تربیت زیباییشناختی محقق ساخته نیز، طی 8 جلسه 90 دقیقهای بر اساس رویکرد سازنده گرایی (E5) آموزش داده شد. ابزار اندازهگیری شامل دو پرسشنامه استاندارد تفکر انتقادی کالیفرنیا(1994) و تدریس خلاق چائوهانگ(2005) بود. پایایی پرسشنامه تفکر انتقادی کالیفرنیا در این مطالعه 91/0 و پایایی پرسشنامه تدریس خلاق چائوهانگ، 89/0 برآورد شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چند متغیره و نرم افزار SPSS نسخه 25 استفاده شد. نتایچ پژوهش نشان داد که بسته آموزشی تربیت زیباییشناسی به طور معنی دار (با اطمینان 99 درصد) در بهبود تفکر انتقادی و تدریسخلاق دانشجو معلمان مؤثر بوده است. بنابراین بر اساس نتایج پژوهش حاضر، میتوان تربیت زیباییشناسی را به عنوان راهبردی مناسب و کارآمد برای بهبود تفکر انتقادی و تدریس خلاق دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان در نظر گرفت.
This study aimed to investigate the effectiveness of aesthetic-cognitive training on critical thinking and creative teaching of Farhangian University students and teachers in the academic year 2020-2021. The research method was quasi-experimental in a pre-test and post-test design and was performed as a case study on 60 students of educational sciences of Qom Farhangian University who were randomly selected in clusters. A 90-minute session was taught based on the constructivist approach (E5). Measurement tools included two standard questionnaires, California Critical Thinking (1994) and Chaoyang Creative Teaching (2005). The reliability of the California Critical Thinking Questionnaire in this study was 0.91 and the reliability of the Chaoyang Creative Teaching Questionnaire was 0.89. Multivariate analysis of covariance and SPSS software version 25 was used for data analysis. The results showed that the educational package of aesthetic education has been significantly (with 99% confidence) effective in improving the critical thinking and creative teaching of students and teachers. Therefore, based on the results of the present study, aesthetic education can be considered as an appropriate and effective strategy to improve critical thinking and creative teaching of students and teachers of Farhangian University.
_||_