تحلیل محتوای کتاب درسی قرآن و پیام های آسمانی دوره ابتدایی براساس مولفه سلامت اجتماعی
محورهای موضوعی : علوم تربیتی,, امیر عظیمی گلوگاهی 1 , معصومه باقرپور 2
1 - گروه علوم تربیتی، واحد بندر گز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندر گز، ایران(نویسنده مسئول) azimiamir9835@gmail.com
2 - گروه علوم تربیتی، واحد بندر گز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندر گز، ایران
کلید واژه: سلامت اجتماعی, کتاب درسی قرآن, پیام های آسمانی,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر با هدف بررسی تحلیل محتوای کتاب درسی قرآن و پیام های آسمانی دوره ابتدایی براساس مولفه های سلامت اجتماعی صورت گرفت. از حیث هدف کاربردی و روش تحقیق توصیفی از نوع تحلیل محتوا است. جامعه آماری پژوهش، تعداد12 جلد کتاب های درسی قرآن و پیام های آسمانی دوره ابتدایی درسال تحصیلی 1401- 1400 می باشد. بدین ترتیب کل جامعه آماری به لحاظ توجه به سلامت اجتماعی و مؤلفه های آن مورد بررسی و تحلیل محتوا قرار گرفته است و معیار توصیف، توجه به سلامت اجتماعی و مولفه های آن بود لذا نمونه گیری به شیوه هدفمند انجام شد. در این مرحله داده های حاصل از فرم تحلیل محتوا، طبقه بندی و از آمار توصیفی (جداول فراونی، درصد و میانگین) و تحلیل کیفی استفاده شد. یافته ها نشان داد از مجموع فراوانی مولفه های سلامت اجتماعی درکتاب درسی قرآن دوره ابتدایی برابر21مورد بوده است.که 14درصد مربوط به شکوفایی اجتماعی، 9درصد مربوط به انطباق اجتماعی، 24درصد مربوط به انسجام اجتماعی، 5درصد مربوط به پذیرش اجتماعی و 48درصد مربوط به مشارکت اجتماعی می باشد. مجموع فراوانی مولفه های سلامت اجتماعی درکتاب درسی پیام های آسمانی دوره ابتدایی برابر77مورد بوده است.که 11درصد مربوط به شکوفایی اجتماعی، 23درصد مربوط به انطباق اجتماعی، 27درصد مربوط به انسجام اجتماعی، 10درصد مربوط به پذیرش اجتماعی و 29درصد مربوط به مشارکت اجتماعی می باشد.
The present research was conducted with the aim of analyzing the content of the Qur'an textbook and the heavenly messages of the elementary school based on the components of social health. In terms of practical purpose and descriptive research method, it is content analysis type. The statistical population of the research is the number of 12 volumes of textbooks of the Qur'an and the heavenly messages of the elementary school in the academic year of 2023. In this way, the entire statistical population has been examined and content analyzed in terms of attention to social health and its components, and the description criterion was attention to social health and its components, so sampling was done in a targeted manner. At this stage, the data obtained from the content analysis form was classified, and descriptive statistics (Fraud tables, percentages and averages) and qualitative analysis were used. The findings showed that the total frequency of social health components in the elementary Quran textbook was equal to 21 items. 14% related to social prosperity, 9% related to social adaptation, 24% related to social cohesion, 5% related to social acceptance and 48% related to social participation. is. The total frequency of social health components in the textbook of Heavenly Messages of the elementary school is equal to 77 items. Of which 11% are related to social prosperity, 23% are related to social adaptation, 27% are related to social cohesion, 10% are related to social acceptance and 29% are related to social participation.
_||_