نقش میانجی خود پنداره تحصیلی در رابطه آموزش ترغیبی و اشتیاق به مدرسه دانش آموزان پایه ششم ابتدایی
محورهای موضوعی : علوم تربیتی
1 - کارشناس ارشد آموزش ابتدایی، گروه علوم تربیتی، واحد سقز، دانشگاه آزاد اسلامی، سقز، ایران
2 - گروه علوم تربیتی، واحد سقز، دانشگاه آزاد اسلامی، سقز، ایران
کلید واژه: دانشآموزان, آموزش ترغیبی, خودپنداره تحصیلی, اشتیاق به مدرسه,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی خود پنداره تحصیلی در رابطه آموزش ترغیبی و اشتیاق به مدرسه دانش آموزان پایه ششم ابتدایی انجام گرفت. روش پژوهش همبستگی-علّی و از جمله پژوهشهای کاربردی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی مدارس شهر سقز به تعداد 2485 میباشند. از طریق جدول کرجسی و مورگان و با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای نمونهای به تعداد 360 نفر انتخاب شد. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه آموزش ترغیبی (ITS) آموس، پورکی و توبیاس (1984)، پرسشنامه خودپنداره تحصیلی یسن چن (2004) و اشتیاق به مدرسه ونگ و همکاران (2011) استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار SPSS و Amos استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین آموزش ترغیبی با خودپنداره تحصیلی، آموزش ترغیبی با اشتیاق به مدرسه، خودپنداره تحصیلی با اشتیاق به مدرسه رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (05/0>P). همچنین، نتایج پژوهش نشان داد که خودپنداره تحصیلی در رابطه بین آموزش ترغیبی و اشتیاق به مدرسه نقش میانجی ایفا میکند. با توجه به این نتایج میتوان گفت که توجه به آموزش ترغیبی در آموزش و پرورش میتواند باعث افزایش خودپنداره تحصیلی و اشتیاق به مدرسه شود.
The purpose of this study was to investigation the relationship of invitational education with school engagement with mediation role of academic self-concept in Saghez sixth grade students 1396-97 academic year. The research method is correlation. The statistical population of this study includes 2485 students of the 6th grade elementary school in Saqez city. Through the Krejci and Morgan table and cluster sampling method, the sample size was 360 people. In order to collect the data, Amos, Pourki and Tobias (1984) invitational education questionnaire, Yi-Hissn Chen (2004) educational self-concept questionnaire and Wang et al. (2011) school engagement were used. In order to analyze the data, descriptive and inferential statistics were used by SPSS and Amos software. The results of this study showed that there is a positive and significant relationship between invitational education with academic self-concept, invitational education with engagement in school, self-concept with engagement in school (p < 0.05). Also, the results showed that educational self-concept have a mediating role in the relationship between invitational education and engagement in school.
_||_