شناسایی و اولویتبندی زیرساختهای درس تربیتبدنی در نظام آموزش و پرورش ایران با استفاده از FAHP
محورهای موضوعی : علوم تربیتیفاطمه رجبی وندچالی 1 , علی محمد صفانیا 2 , حسین نظری 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت تربیت بدنی دانشگاه آزاد واحد اصفهان(خوراسگان)
2 - استاد تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران
3 - استادیار برنامهریزی درسی، دانشگاه فرهنگیان ، اصفهان، ایران
کلید واژه: FAHP, درس تربیت بدنی, اماکن ورزشی, زیرساخت ورزشی,
چکیده مقاله :
تربیت بدنی یکی از بنیانهای اساسی برای رشد کودکان و نوجوانان است ، زیرا مشارکت مادام العمر در فعالیتهای بدنی جهت دستیابی به سلامت جسمانی و روانی را فراهم میکند لذا هدف از این تحقیق شناسایی و اولویت بندی زیرساختهای درس تربیتبدنی در نظام آموزش و پرورش ایران با استفاده از FAHP میباشد. تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی است و به لحاظ روش ترکیبی(کمی و کیفی) میباشد. جامعه آماری شامل اساتید و صاحبنظران حوزه تربیتبدنی بود نمونهگیری به صورت هدفمند بود. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه نیم ساختاریافته و پرسشنامه مقایسات زوجی 9 گزینهای بود و با استفاده از FAHP اقدام به رتبهبندی زیرساختهای شناسایی شده گردید. نتایج نشان داده که زیرساختهای درس تربیتبدنی به ترتیب شامل زیرساخت فضایی، امکاناتی و تجهیزاتی، زیر ساخت مالی پایدار، زیرساخت انسانی، زیرساخت اداری-مدیریتی، طراحی اهداف درسی مناسب، زیرساخت محتوایی، زیر ساخت روش تدریس، زیر ساخت فرهنگی-اجتماعی، نظام ارزشیابی استاندارد، زیرساخت قانونی و حقوقی و زیرساخت انگیزشی می باشد. نتایج این مطالعه می تواند به برنامه ریزان آموزشی کمک کند تا گام های مؤثری برای توسعه تربیتبدنی در مدارس بردارند.
Physical education is one of the basic foundations for the development of children and adolescents, because it provides lifelong participation in physical activities to achieve physical and mental health. Therefore, the purpose of this study is to identify and prioritize the infrastructure of physical education in the Iranian education system using It is from FAHP. The present research is applied in terms of purpose and is combined in terms of method (quantitative and qualitative). The statistical population included professors and experts in the field of physical education. Sampling was purposeful. Data collection tools were semi-structured interview and 9-item paired comparison questionnaire and FAHP was used to rank the identified infrastructures. The results show that physical education infrastructure includes spatial infrastructure, facilities and equipment, sustainable financial infrastructure, human infrastructure, administrative-managerial infrastructure, design of appropriate curriculum, content infrastructure, teaching method infrastructure, socio-cultural infrastructure, system, respectively. Standard evaluation is the legal and motivational infrastructure. The results of this study can help educational planners to take effective steps to develop physical education in schools.
_||_