اثربخشی یکپارچهسازی حسی بر احساس پذیرش و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری
محورهای موضوعی : علوم تربیتیحسین قمری گیوی 1 , سعید رضازاده 2 , داریوش عظیمی 3
1 - استاد گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
2 - کارشناسی ارشد مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
3 - دانشجوی دکتری مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
کلید واژه: مهارت اجتماعی, اختلال یادگیری, احساس پذیرش, یکپارچهسازی حسی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش یکپارچهسازی حسی بر احساس پذیرش و مهارت های اجتماعی دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری انجام گرفت. طرح پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با پیشآزمون- پسآزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش آموزان دختر و پسر مبتلا به اختلال یادگیری که در سال تحصیلی 95-1394 به مرکز اختلالات یادگیری شهرستان اردبیل ارجاع شده بودند تشکیل میدادند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده 24 نفر انتخابشده و بهطور تصادفی و براساس ملاک ورودی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای احساس پذیرش و مهارتهای اجتماعی استفاده شد. گروه آزمایش 9 جلسه 45 دقیقهای آموزش یکپارچهسازی حسی را دریافت کردند اما گروه گواه مداخلهای دریافت نکرد. نتایج تحلیل کوواریانس(MANCOVA) نشان داد که میانگین نمرات احساس پذیرش و مهارت های اجتماعی گروه آزمایش در پسآزمون بیشتر بود و میان گروه آزمایش و گواه از لحاظ احساس پذیرش و مهارت های اجتماعی تفاوت معناداری وجود دارد (001/0> p). بنا به یافته های پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که آموزش یکپارچهسازی حسی بر بهبود احساس پذیرش و مهارت های اجتماعی دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری مؤثر است.
This study examined the effectiveness of sensory integration program on approval acceptance sense and social skills in student identified as learning disordered. The research method was semi-experimental with pretest-post test with control group design. The statistical population of this study included all students identified as learning disordered were refered to learning disorders center of Ardabil city in 2015-16 school year. Among the students 24 (13 girl, 11 boy) were selected according Simple random sampling as statistical sample and experimental group (n=12) and control group (n=12) were randomized. Participants in the experimental group received 8 sessions of sensory integration educational plan. To collect the data children Acceptance Sense Test (1984) and Matson Evaluation of Social Skills with Youngsters (1988) were used. The data were analysed using Mutivariant statistical covariance. The result showed there are meaningful different between experimental and control group average scores. So hypothesis of the research that being affective of sensory integration on acceptance sense and social skills and its factors have been approved. So it can concluded that sensoru integration program affected acceptance sense and social skills and its factors such appropriate social skill, inappropriate assertiveness, impulsive/recalcitrant, overconfident, jealousy/withdrawal in student identified as learning disordered.
_||_