رابطه هوش هیجانی و رفتار شهروندی سازمانی با نقش میانجی اعتماد مدیران و همبستگی ارزش
محورهای موضوعی : علوم تربیتیمرضیه حیدری 1 , سجاد رضایی زاده 2
1 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد آباده، دانشگاه آزاد اسلامی، آباده، ایران (نویسنده مسئول) mhidary@iauabadeh.ac.ir
2 - کارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی، واحد آباده، دانشگاه آزاد اسلامی، آباده، ایران
کلید واژه: هوش هیجانی, رفتار شهروندی سازمانی, همبستگی ارزش, اعتماد مدیران,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر تبیین رابطه هوش هیجانی و رفتارشهروندی سازمانی با نقش میانجی اعتماد مدیران و همبستگی ارزش می-باشد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه معلمان مدارس شهرستان بوانات در سال تحصیلی97-98 بودند که تعداد 160 نفر به عنوان نمونه و با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه های هوش هیجانی هوچلید(1983)، ادلمن(1989)، رفتار شهروندی سازمانی پودساکف(1991)، اعتماد (گابارو و آتوس(1976) و همبستگی ارزش کیبل و درو(2002) استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS20 وPLS استفاده گردید. نتایج نشان داد بین هوش هیجانی و همبستگی ارزش و اعتماد مدیران با رفتار شهروندی سازمانی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین هوش هیجانی مدیران و هوش هیجانی معلمان با همبستگی ارزش؛ و بین هوش هیجانی معلمان و اعتماد مدیران رابطه معناداری وجود دارد، به علاوه اعتماد مدیران و همبستگی ارزشها نقش میانجی در رابطه بین هوش هیجانی و رفتار شهروندی دارد.
The aim of the present research is to explain the relationship of emotional intelligence and organizational-citizenship behavior to managers' trust and value congruence. This study was conducted using descriptive-correlational method. The statistical population of this research consisted of all teachers of Bavanat county schools in 2018-2019 academic year. Of which, 160 ceases were selected using stratified random sampling method. In order to collect data, Hochschild (1983) and Adelman (1989) Emotional Intelligence Questionnaires, Podsakov's Organizational Citizenship Behavior (OCBs, 1991), Trust Inventory of Gabaro and Athos (1976), and Cable and DeRue's (2002) value congruence were used. The obtained data were analyzed using SPSS20 and PLS software. Results showed that there is a significant relationship between emotional intelligence and value congruence and managers' trust and organizational citizenship behavior. Additionally, there is a significant relationship between managers' emotional intelligence and teachers' emotional intelligence and value congruence, and between teachers' emotional intelligence and managers' trust. Moreover, managers' trust and value congruence play a mediatory role in the relationship between emotional intelligence and citizenship behavior.
_||_