تاثیر آموزش فرزندپروری مثبت بر کاهش علایم لجبازی –نافرمانی و اختلال سلوک در کودکان سنین 7 تا 10 سال
محورهای موضوعی : علوم تربیتیخدابخش خارایی 1 , تکتم سادات جعفر طباطبایی 2 , سمانه سادات جعفر طباطبایی 3
1 - دانشجوی دکتری رشته روانشناسی تربیتی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران.
2 - استادیار گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران..
3 - استادیار گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران.
کلید واژه: "فرزندپروری مثبت", "لجبازی-نافرمانی", "اختلال سلوک", "کودکان",
چکیده مقاله :
مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش گروهی فرزندپروری مثبت به مادران برکاهش نشانه های لجبازی-نافرمانی و اختلال سلوک در کودکان انجام گرفت.روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی و از نوع طرح های پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود.جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان مقطع ابتدایی پسرانه مدارس شهر کهنوج 980 دانش آموز به همراه مادران آنها بود.40 نفر از کودکان که براساس پرسشنامه درجه بندی اسنپ چهار فرم والدین(1980) از لجبازی-نافرمانی بالا و براساس مقیاس پرسشنامه علائم مرضی تشخیص اختلال سلوک داده شده بودند ، به شیوه نمونه گیری در دسترس ، به عنوان حجم نمونه انتخاب و به دو گروه آزمایش (نفر20) و کنترل (20نفر) تقسیم شدند.گروه آزمون در 8 جلسه 90 دقیقه ای فرزندپروری مثبت شرکت کردند.نتایج تحلیل ها نشان داد که آموزش گروهی فرزند پروری مثبت بر کاهش لجبازی-نافرمانی واختلال سلوک آزمودنی های گروه آزمایش موثر بوده و در مورد لجبازی – نافرمانی دارای ماندگاری تاثیر است . می توان نتیجه گرفت آموزش گروهی فرزند پروری مثبت به مادران بر نشانه های لجبازی-نافرمانی و اختلال سلوک تاثیر دارد و باعث کاهش علایم آنها می شود.
The present study aimed to determine the effectiveness of group positive parenting education to mothers on symptoms of pertinacity, disobedience and conduct disorder in children. The method of this study was semi-experimental and pre-test-post-test designs and follow up with the control group. Statistical society of this study includes all elementary school children in Kohnuj city schools and 980 boys with their mothers. Symptoms of conduct disorder were diagnosed in 40 of these children according to the parents' Snape rating form (1980) which is about high pertinacity –disobedience and based on the scale of the questionnaire. This was done using the available sampling method and the sample size was divided into experimental group (n = 20) and control group (n = 20). Experimental group learned positive parenting in 8 sessions with 90 minute per sessions. The results of the analysis show that group positive parenting education was effective on reducing of pertinacity and disobedience of conduct experimental group subjects and the case of stubbornness - disobedience had a lasting impact. It can be concluded that group positive parenting education for mothers affects on the symptoms of pertinacity-disobedience and conduct disorder and reduce their symptoms.
_||_