شناسایی و رتبه بندی ابعاد مدارس پژوهش محور در آموزش و پرورش استان مازندران
محورهای موضوعی : علوم تربیتیسید مرتضی ساداتی کیادهی 1 , محمد صالحی 2 , کیومرث نیازآذری 3
1 - دانش آموخته دکتری مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
2 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران، (نویسنده مسئول)
3 - استاد گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
کلید واژه: آموزش و پرورش, مدرسه پژوهش محور, ابعاد مدارس پژوهش محور,
چکیده مقاله :
هدف کلی پژوهش حاضر، شناسایی و رتبه بندی ابعاد مدارس پژوهش محور در آموزش و پرورش استان مازندران بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است که با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) با طرح اکتشافی انجام شد. در بخش کمی از روش توصیفی از نوع پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری آن را در بخش کیفی، مدیران و خبرگان آموزش و پرورش استان مازندران به تعداد 20 نفر و در بخش کمی، معلمان و کارکنان مدارس آموزش و پرورش استان مازندران به تعداد 39220 نفر تشکیل دادند که در بخش کیفی از روش نمونه گیری هدفمند و با در نظر گرفتن قانون اشباع تعداد 10 نفر و در بخش کمی بر اساس فرمول کوکران، تعداد 380 نفر با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای- طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته مدارس پژوهش محور با 81 سوال استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزار به تایید متخصصان رسید و پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ آنها نیز بالای 7/0 محاسبه شد که مورد تایید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی استفاده شد. نتایج نشان داد که؛ مدارس پژوهش محور دارای 13 بعد فرهنگ پژوهش، ساختارحمایتی، منابع و امکانات، ارتباطات، خلاقیت، تدریس و آموزش، زیرساختها، شایستگیهای منابع انسانی، تفکر انتقادی، یادگیری و تکالیف پژوهش محور، محتوای آموزشی، یادگیری مشارکتی و جمعی و برنامهریزی است و بعد فرهنگ پژوهش با بارعاملی 796/0 دارای رتبه بیشتر و بعد محتوای آموزشی با بارعاملی 453/0 دارای رتبه کمتر است.
The overall purpose of this study was to identify and rank the dimensions of research-based schools in education in Mazandaran province. In terms of purpose, this research is practical that was done with a mixed_ method (qualitative and quantitative) with an exploratory design. In a quantitative part, a descriptive survey method was used. The statistical population consisted of 20 people in the qualitative section, principals and educational experts of Mazandaran province and in the quantitative section, 39220 people of teachers and school staffs in Mazandaran province. in a quantitative part, based on Cochran's formula, 380 people were selected as a sample by cluster-stratified random sampling method. A researcher-made questionnaire with 81 questions was used to collect data. The face and content validity of the instrument was confirmed by experts and their combined reliability and Cronbach's alpha were calculated above 0.7 which was confirmed. Exploratory and confirmatory factor analysis tests were used to analyze the data. the results showed that; Research-oriented schools have 13 dimensions: " culture of research, support structure, resources and facilities, communication, creativity, teaching and learning, infrastructure, human resource competencies, critical thinking, learning and research-oriented tasks, educational content, collaborative and collective learning" And planning "and then the culture of research with a factor of 0.796 has a higher rank and then the educational content with a factor of 0.453 has a lower rank.
_||_