پیامدهای یادگیری خدمتمحور در مدارس ابتدایی شهر تهران
محورهای موضوعی : علوم تربیتیزهره قلیپور هفتخوانی 1 , پریوش جعفری 2 , اختر جمالی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران(نویسنده مسئول)
3 - استادیار، گروه پزشکی اجتماعی و خانواده، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
کلید واژه: مدارس ابتدایی, پیامدهای یادگیری, یادگیری خدمتمحور,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش بررسی پیامدهای یادگیری خدمتمحور در مدارس ابتدایی شهر تهران بود. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا آمیخته بود. در بخش کیفی از میان خبرگان دانشگاهی طبق اصل اشباع نظری 20 نفر با روش نمونهگیری هدفمند و در بخش کمی از میان معلمان دوره ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 (1600 نفر) طبق فرمول کوکران 309 نفر با روش نمونهگیری خوشهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها در بخش کیفی از طریق مرور منابع و مصاحبه نیمهساختاریافته و در بخش کمی از طریق پرسشنامه محققساخته (45 گویه) جمعآوری شد. پایایی در بخش کیفی از طریق توافق درونموضوعی و در بخش کمی علاوه بر تایید روایی صوری، محتوایی و سازه، پایایی آن با روشهای آلفای کرونباخ و ترکیبی بالای 93/0 بدست آمد. دادهها در بخش کیفی با روشهای تحلیل محتوی و کدگذاری نظری و باز و در بخش کمی با روش تحلیل عاملی اکتشافی در نرمافزار SPSS نسخه 20 تحلیل شدند. در بخش کیفی پس از مرور پیشینه و مصاحبه با خبرگان، شاخصها شناسایی و سپس پرسشنامه یادگیری خدمتمحور طراحی شد. در بخش کمی یافتهها نشان داد که پیامدهای یادگیری خدمتمحور دارای سه مولفه فردی (25 شاخص و واریانس تبیینشده 879/29)، مدرسهای یا سازمانی (9 شاخص و واریانس تبیینشده 277/13) و اجتماعی (11 شاخص و واریانس تبیینشده 994/12) بود. بنابراین، یادگیری خدمتمحور دارای پیامدهای متنوعی برای دانشآموزان بهعنوان ارائهدهندگان خدمات به جامعه، برای جامعه بهعنوان دریافتکننده خدمات از دانشآموزان و برای معلمان بهعنوان تسهیلکننده، سازماندهنده و هماهنگکننده یادگیری است.
The aim of this research was investigate the consequences of service-oriented learning in primary schools of Tehran city. This study in terms of purpose was applied and in terms of implementation method was mixed. In qualitative section among the university experts according to the principle of theoretical saturation, 20 people with purposeful sampling method and in quantitative section among the primary school teachers of Tehran city in 2018-2019 academic years (1600 people) according to Cochran's formula, 309 people were selected by cluster sampling method as sample. Data were collected in qualitative section through review of resources and semi-constructed interviews and in quantitative section through a researcher-made questionnaire (45 items). The reliability was obtained in qualitative section through intra-thematic agreement and in quantitative section, in addition to confirming the formal, content and structural validity, its reliability was obtained by Cronbach's alpha methods and combination above 0.93. Data were analyzed in qualitative section by content analysis and theoretical and open coding methods and in quantitative section by exploratory factor analysis method in SPSS software version 20. In qualitative section after reviewing the background and interviewing with experts, the indicators were identified and then designed the service-oriented learning questionnaire. In quantitative section the findings showed that the outcomes of service-oriented learning have three components of individual (25 indicators and explained variance of 29.879), school or organizational (9 indicators and explained variance of 13.277) and social (11 indicators and explained variance of 12.994).
_||_