امکان سنجی آموزش ترکیبی در رشته عکاسی دانشگاه پیام نور اصفهان و ارزیابی اثربخشی آن
محورهای موضوعی : علوم تربیتیپویا زمانیان 1 , مجید عبدالهی 2
1 - هیئت علمی دانشگاه پیام نور مرکز اصفهان
2 - هیئت علمی دانشگاه پیام نور شهر دلیجان
کلید واژه: آموزش الکترونیکی" عکاسی, امکان سنجی", ارزشیابی" آموزش از راه دور",
چکیده مقاله :
هدف پژوهش،امکانسنجی اجرای آموزش به شیوهی یادگیری ترکیبی در رشته عکاسی و ارزشیابی اثربخشی آموزشی اجرای این شیوه در دانشگاه پیامنور است. تحقیق ازنوع توسعه- کاربردی بوده و با روش شبه آزمایشی انجام شده است. برای حصول منظور ابتدا 80 نفر از این دانشجویان بعنوان اعضای گروه نمونه انتخاب و به دو گروه 40 نفره آزمایش و کنترل، تفکیک شدند. در شروع مداخله یک پرسشنامه محقق ساخته برای سنجش آمادگی شرکت در دورهی آموزش الکترونیکی طراحی و در بین دانشجویان گروه آزمایش توزیع شد. نتایج نشان داد امکان برگزاری این شیوهی آموزشی در میان این گروه از دانشجویان وجود دارد. سپس یک نرمافزار آموزش الکترونیکی طراحی شده و این گروه از دانشجویان به مدت یک ترم تحصیلی یکی از دروس رشتهی خود که (6 واحد عملی و 2 واحد تئوری) بود را با بهرهگیری از این نرمافزاره، به شیوهی یادگیری ترکیبی گذراندند. در انتهای پژوهش، نمرات پایان ترم دانشجویان دو گروه با یکدیگر مقایسه شد. نتایج حاصل نشان داد بین نمرات نهاییِ گروه دانشجویان حاضردرطرح ودانشجویان گروه شاهد، تفاوت آماری معنیداری وجود دارد. نمرات دانشجویان شرکت کننده در طرح به صورت معناداری از نمرات دانشجویان گروه شاهد پایینتر بود. پرسشنامهای شامل 20 سوال نیز در اختیار دانشجویان گروه آزمایش قرار گرفت تا میزان رضایت آنها را از این شیوهی آموزش مورد بررسی قرار دهد ونتایج نظرسنجی نهایی نشان داد که اکثر دانشجویان از فایل آموزشی راضی بوده و از طریق آن اطلاعات مورد نظرشان را بدست آوردند و برای دروس دیگر نیز تمایل به استفاده از چنین نرمافزاری را دارند.
The purpose of this study was to evaluate the feasibility of applying blended training in photography and to evaluate the educational effectiveness of implementing this method in Payame Noor University. The research is developmental-applied and has been done in a quasi-experimental manner the statistical population of the project was the fourth year undergraduate students of photography in Payam Noor University of Isfahan (n = 95). For this purpose, 80 students were selected as sample group and divided into two groups of 40 person : test and control groups. At the beginning of the intervention, it was designed a researcher-made questionnaire to measure e-learning readiness and was distributed for the students of the experimental group. The results showed that it is possible to hold this training for them then an e-learning software was designed and the students for one semester completed one of their courses (6 practical and 2 theoretical units) using the software in a blended training manner. At the end of the study, the end-of-semester scores of the two groups were compared. The results showed a significant difference between the final scores of the Students present and students in the control group. The scores of the participating students in the project were significantly lower than those of the control group. A questionnaire including 20 questions was given to the students of the experimental group to evaluate their satisfaction with this teaching method. Final survey results showed that most of the students were satisfied with the educational file.
_||_