تبیین مبانی تربیت سیاسی و اجتماعی اندیشه های جان دیویی و استاد مطهری در تربیت شهروندی
محورهای موضوعی : علوم تربیتیابراهیم صحرانشین 1 , سیداحمد هاشمی 2 , عباس قلتاش 3 , مختار رنجبر 4
1 - دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد، لامرد، ایران e.sahraneshin2@gmail.com
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی لامرد، لامرد، ایران
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت، مرودشت، ایران
4 - استادیار گروه مدیریت، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی لامرد، لامرد، ایران،
کلید واژه: تربیت شهروندی, تربیت اجتماعی, تربیت سیاسی, اندیشه های دیویی, اندیشه های مطهری,
چکیده مقاله :
هدف از انجام پژوهش حاضر تبیین مبانی تربیت سیاسی و اجتماعی اندیشه های جان دیویی و مطهری در تربیت شهروندی است. روش مورد استفاده در این پژوهش استنتاجی و توصیفی- تحلیلی بوده است که در مرحله نخست مبانی اندیشه جان دیویی و مطهری توصیف شده و بعد دیدگاه آنان نسبت به تربیت شهروندی و مؤلفه های آن تحلیل و تبیین شده است. بر این اساس نتیجه به دست آمده حاکی از آن شد که تربیت شهروندی رکنی مهم در جامعه و در کلیه سطوح ملی و فراملی با توجه به توسعه تعاملات بشری خارج از مرز های جغرافیایی است که این خود نیازمند پایبندی به حقوق شهروندی، قانون مداری و تعهد نسبت به دیگران می باشد. آنان تربیت سیاسی و اجتماعی افراد را فرصتی ممتاز در پیدایی و تقویت تربیت شهروندی و نمایان سازی هویت فردی در جامعه دانسته اند که می تواند در مسیر رشد و تعالی شهروندی قرار بگیرد. به همین منظور نظام آموزشی جامعه به عنوان محور یادگیری افراد، با طراحی و برنامه ریزی های دقیق آموزشی می تواند فرصت رشد شهروندی دانش آموزان را به عنوان سرمایه های انسانی جامعه و با عنایت به نظریات ارزنده اندیشمندانی چون دیویی و مطهری فراهم آورند و تربیت شهروندی را از اصول یادگیری دانش آموزان قرار دهند. ضمن آن که تدابیر صحیح و توجه های علمی و میدانی در این حوزه از سوی متولیان آموزشی بسیار مهم می باشد.
Abstract the aim of this study is to explain the principles of political and social education of the thoughts of Dewye and Motahhari in the education of citizenship. the method used in this research has been deductive and descriptive - analytic which has been described in the first stage of the concept of Dewye and Motahhari, and then their view of the education of citizenship and its elements has been explained and explained. therefore, the results indicate that the process of citizenship is an important process in society and in all national and national levels, considering the development of human interactions outside the geographical frontier, which requires adherence to citizenship rights, rule of law and commitment to others. They consider the political and social training of individuals as a privileged opportunity in the development and strengthening of civil education and detection of individual identity in society, which can be on the path of growth and transcendence of citizenship. therefore, the educational system of the community as the learning axis of individuals, with design and precise training planning, can provide opportunity for students to grow their citizenship as human capital and to favor the valuable ideas of thinkers such as Dewye and Motahhari. Educational and field personnel in this field are very important from the board of trustees, as well as the proper measures of scientific and field work.
_||_