تبیین روشهای تربیت زیبایی شناسی از منظر فریدریش هگل و دلالتهای تربیتی آن
محورهای موضوعی : علوم تربیتیفهیمه حاجیانی 1 , جهانبخش رحمانی 2 , محمدرضا شمشیری 3
1 - دانش آموخته دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، گروه علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان (خوراسگان)، ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان (خوراسگان)، ایران
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان (خوراسگان)، ایران
کلید واژه: زیبایی شناسی, تخلیه هیجانی, اعیان حسی, ایده مطلق, علایق معنوی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش تحلیل دیدگاه های زیباشناختی از منظر هگل و دلالت های تربیتی آن می باشد. پژوهش از نوع استنتاجی و قیاس عملی است. حوزه پژوهش شامل کلیه کتابهای هگل و سایر منابع حول مفاهیم زیبایی هگل، ابعاد آن، مبانی نظری زیبایی شناسی و تربیت هنری می باشد. در پژوهش از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد. ابزار جمع آوری اطلاعات فیش برداری است. در پژوهش از الگوی پیش رونده جهت رسیدن به اهداف،اصول و روشهای تربیت زیبایی شناسی استفاده گردیده است. یافته ها حاکی از آن است که رسیدن به تأمّل دیالکتیکی، تقابل بین حس و ذهن در جهت ایجاد خودآگاهی ذهنی، ایجاد هنرهای خلّاقانه و ابتکاری از جمله اهداف اساسی تربیت زیبایی شناسی از نظر هگل می باشد که فراخوانی تفکر متضاد در آگاهی انسان، فراخوانی احساسات متضاد در برخورد با آثار هنری و فراخوانی محتوای متضاد در هنر از جمله اصول مربوط به هدفِ رسیدن به تأمّل دیالکتیکی است؛ فراخوانی تناقض، ناسازگاری و تضاد در ایده و درگیر شدن ایده با ایده ی متضاد، ترکیب کردن ایده با مخالف ایده، ارزیابی کردن ایده و اندیشه زایی از روشهای رسیدن به این هدف و اصول آن می باشد. نیل به تقابل بین حس و ذهن در جهت ایجاد خودآگاهی ذهنی در گرو اصولی چون به کار گیری مواد حسی و عنصر طبیعت و انتقال آن به آثار هنری می باشد که روش های یقین حسی، ادراک و خودآگاهی از روشهای رسیدن به این هدف و اصول می باشد. نیل به ایجاد هنرهای خلّاقانه و ابتکاری در گرو اصولی چون قرار دادن روح، هوش، خاطرات، ذوق و ابتکار در اثر هنری می باشد که روش ایجاد تضاد در ایده و تحول ایده، استفاده از نبوغ، تخیّل و انعکاس حالات روحی-روانی، علایق، ارزشها و ذهنیات هنرمند در اثر هنری از روشهای رسیدن به این هدف است.
This research seeks to elaborate on Hegel's idealistic view of the aesthetic sense of translators in the education system by using Franken's inferential method and resource analysis, books, and numerous researches on Hegel's idealistic view. The findings of this study indicate that Hegel considers mind cultivation as one of the aesthetic training methods. For Hegel, the human mind is not merely abstract and conceptual, because if it is abstract and conceptual it cannot think or become aware of its own thinking. The mind constructs itself in sensory activities and products such as alien or foreign art. Among the methods of imitation and creativity of art, Hegel rejects the method of imitation and praises the creativity of art. Hegel also considers modeling of nature one of the primary ways to create beautiful works of art. And the human mind has shown a tremendous amount of interest in the creation of artworks. The use of art and aesthetics to reinforce religious beliefs and spiritual affairs, as well as emotional evacuation, and to attain spiritual-psychological relaxation are also other ways of applying Hegel's aesthetic education to use. Is in the education system
_||_