تبیین و اعتبار سنجی شاخص های آموزش شایسته محور پلیس( مطالعه موردی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران)
محورهای موضوعی : علوم تربیتیسید حسن خلیلی حسین آبادی 1 , زهره سعادتمند 2 , نرگس کشتی ارای 3
1 - دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی ، گروه علوم تربیتی ، واحد اصفهان (خوراسگان)،دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)،دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان، ایران
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی ، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
کلید واژه: آموزش, اعتبار سنجی, پلیس شایسته محور,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف ، تبیین و اعتبار سنجی شاخص های آموزش شایسته محور پلیس انجام گرفت . روش مورد استفاده به صورت، کیفی- کمی بود. در مرحله اول با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی نظام مقوله ای استقرایی به واکاوی اسناد بالادستی شامل: ( بیانات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)، طرح راهبردی ناجا، سند تربیت و آموزش ناجا، نظام جامع تربیت و آموزش ناجا، قانون استخدامی ناجا، قانون اساسی ، دستورالعمل ها و بخشنامه ها، تدابیر فرماندهی محترم ناجا) پرداخته شد. روش نمونه گیری در بخش کیفی به شیوه هدفمند، مبتنی بر حوزه پژوهش بود. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات در مرحله اول کد گذاری موضوعی شامل سه حوزه باز، محوری و گزینشی بود. براساس یافته های تحقیق در مرحله اول پژوهش ، در نهایت از هم دسته کردن کد مفهوم ها، 27 مقوله فرعی و7 مقوله اصلی شامل، شایستگی های نگرشی وارزشی با سه مولفه، شایستگی های ادراکی با 2مولفه ، شایستگی های مدیریت خویشتن با 4 مولفه، شایستگی های تعالی رفتار سازمانی با 5 مولفه ، شایستگی های شخصیتی با 4 مولفه، شایستگی های ارتباطی، با 2مولفه، شایستگی های تخصصی ، با 8 مولفه، استخراج شد. در مرحله دوم جهت اعتبار سنجی از روش ضریب نسبی روایی محتوا (CVR)، استفاده شد. مولفه ها و شاخص های استخراج شده در مرحله اول در قالب پرسشنامه ای در اختیار تعداد 15 نفر از متخصصان و خبرگان قرار داده شد و شاخص های بالاتر از 49/ با توجه به جدول ضریب نسبی روایی محتوای لاوشه ، استخراج گردید
The current research has been done to validate and explain indexes of merit-based police training. The used method was combined qualitative-quantitative. In the first stage upstream documents such as statements of supreme leader of I.R. Iran, strategic plan of NAJA, training script of NAJA, collector training system of NAJA, recruitment laws of NAJA, constitution law, instructions and circulars and measures made by the NAJA chief were analyzed using the qualitative content analysis of inductive category method. The sampling method in the qualitative section was purposive and research-based. The analysis method of the first stage was subject coding including the three “open”, “Axial” and “selective” areas. Based on the findings of the first stage of research and after coordinating concept codes, 27 subcategories and 7 main categories was extracted which included thought-based and value-based merits with 3 components, perceptual merits with 2 components, self-management merits with 4 components, excellence in organizational behavior merits with 5 components, personality merits with 4 components, communicational merits with 2 components and proficiency merits with 8 components. In the second stage the CVR method (content validity ratio) was used for validation. Components and indexes extracted from first stage was given to 15 specialists and experts in the format of a questionnaire and indexes higher than 0.49 was chosen and extracted.
_||_