بررسی و تعیین عوامل موثر بر مهارتهای زندگی نسل دیجیتال
محورهای موضوعی : علوم تربیتیپریسا زمانی فراهانی 1 , افسانه زمانی مقدم 2 , نادر قلی قورچیان 3
1 - دانش آموخته دکتری گروه مدریت آموزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد علوم و تحقیقات،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران
3 - استاد گروه مدیریت آموزشی،واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران
کلید واژه: سواد, یادگیری, مهارتهای زندگی, نسل دیجیتال,
چکیده مقاله :
این مقاله به بررسی مهارتهای زندگی نسل دیجیتال میپردازد از نظر هدف اکتشافی و روش آن توصیفی پیمایشی است. در این پژوهش ابتدا ابعاد کلیدی مهارتهای زندگی بر اساس مبانی نظری و پیشینه پژوهش در ایران و جهان شناسایی شدند که شامل ابعاد شناختی، سلامت و بهداشت، فن آوری و اطلاعات، سواد رسانه، سواد زیست محیطی، مهارتهای کار و زندگی؛ فرهنگی، مهارتهای اجتماعی میشدند. سپس پرسش نامهای بر مبنای طیف 10تایی تدوین شد. روایی محتوایی پرسش نامه با توجه به دیدگاه متخصصان آموزشی و ضریب پایایی نیز با اجرا بین 40 نفر به صورت آزمایشی 973/0 بدست آمد. جامعه آماری دانشآموزان دختر دوره متوسطه و هنرستانهای شهر تهران بوده که در مجموع 257385 می باشد و 20925 کلاس درس در این مقطع وجود دارد، نمونه آماری بر اساس روش خوشه ای چند مرحله ای تعیین شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل عامل اکتشافی، آزمون t، آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج تحلیلها نشان می دهد که بین وضعیت موجود و مطلوب مهارتهای زندگی تفاوت معناداری وجود دارد و اولویت بندی مهارتهای زندگی نسل دیجیتال از نظر دانشآموزان و معلمان به ترتیب عبارت است از مهارتهای فردی با ضریب آلفای 965/0، سواد رسانه و اطلاعات 918/0:α، سواد اقتصادی 893/0:α و سوادهای قرن 877، 21:α.
This study is about life skills of digital generation and its purpose is exploratory and the method is descriptive survey. Key aspects of life skills have been identified according to the review of literature in the world and Iran as follows cognitive skills, health skills, technology and information skills, media literacy, environment literacy, life and work skills also cultural and spiritual. On the basis of the identified elements a questionnaire has been developed on 1o scales which its content validity has been estimated α: 0. 973 regarding to views and opinions of educational experts, and its reliability has been estimated 0. 973 by conducting among 40 people as a pilot. Then the necessary revision has been done. At next step, the revised questionnaire has been conducted between high school students as well as teachers in order to determine elements of life skills. Sampling is based on stratified multistage and statistical population was high school and vocational female students and their teachers in Tehran. Collected data has been analyzed through factor analysis, one sample t-test, Friedman test. Findings show there is a significant difference between states que and desired conditions of teaching life skills and prioritizing of these skills including personal skills α: 0. 965, media and information literacy α: 0. 918, economic literacy α: 0. 893, and 21st literacy α: 0. 877.
_||_