رابطه بین حمایت اجتماعی و سبکهای دلبستگی با بهزیستی روانشناختی دانشجویان
محورهای موضوعی : علوم تربیتیبهمن اکبری 1 , رقیه دوپور 2 , سعیده کهنسال 3 , زینب کریمیان 4
1 - دانشیار گروه روانشناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
2 - کارشناس ارشد گروه روانشناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
3 - دانشجوی دکترای روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد رشت، دانشگاه ازاد اسلامی، رشت، ایران
4 - دانشجوی دکتری گروه روانشناسی، واحد رشت، دانشگاه ازاد اسلامی، رشت، ایران
کلید واژه: حمایت اجتماعی, بهزیستی روانشناختی, دانشجویان, سبکهای دلبستگی,
چکیده مقاله :
بهزیستی روانشناختی بر بسیاری از جنبههای زندگی تاثیر میگذارد و نقش مهمی در سلامت و کیفیت زندگی دارد. در نتیجه پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین حمایت اجتماعی و سبکهای دلبستگی با بهزیستی روانشناختی دانشجویان انجام شد. این مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت در سال تحصیلی 96-1395 بودند که از میان آنها 384 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای حمایت اجتماعی واکس و همکاران (1986)، سبکهای دلبستگی کولینز و رید (1990) و بهزیستی روانشناختی ریف و سینگر (2006) استفاده شد. دادهها با روشهای ضرایب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با استفاده از نرمافزار SPSS-23 تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که حمایت اجتماعی و سبک دلبستگی ایمن با بهزیستی روانشناختی دانشجویان رابطه مثبت و معنادار و سبکهای دلبستگی ناایمن اجتنابی و دوسوگرا با بهزیستی روانشناختی دانشجویان رابطه منفی و معنادار داشتند. همچنین متغیرهای حمایت اجتماعی و سبکهای دلبستگی به طور معناداری توانستند 5/46 درصد از تغییرات بهزیستی روانشناختی دانشجویان را پیشبینی کنند (05/0P<). بنابراین مشاوران و روانشناسان برای بهبود بهزیستی روانشناختی دانشجویان میتوانند از طریق کارگاههای آموزشی میزان حمایت اجتماعی و سبک دلبستگی ایمن را افزایش و میزان سبکهای دلبستگی ناایمن اجتنابی و دوسوگرا را کاهش دهند.
Psychological well-being effect on many aspects of life and have an important role in health and quality of life. As a result, present research aimed to determine the relationship between social support and attachment styles with psychological well-being of university students. This study was a cross-sectional from type of correlation. Research population was included all university students of Islamic Azad University of Rasht branch in 2016-17 academic years which from them 384 people were selected by multistep cluster sampling method. To collect data used from the questionnaire of Vaux & et al social support (1986), Collins & Read attachment styles (1990) and Ryff & Singer psychological well-being (2006). The data were analyzed by Pearson correlation coefficient and multiple regression with using SPSS-23. The findings showed that social support and secure attachment style have a positive and significant relationship with psychological well-being of university students and avoidance and ambivalent insecure attachment styles have a negative and significant relationship with psychological well-being of university students. Also, the variables of social support and attachment styles significantly predict 46/5 percent of psychological well-being of university students (P<0/05). Therefore, counselors and therapists to improve the psychological well-being of university students by the workshop can increase the rate of social support and secure attachment style and decrease the rate of avoidance and ambivalent insecure attachment styles.
_||_