اعتبارسنجی عناصر برنامه درسی ترمیمی برای دانشآموزان دوره اول ابتدایی با نارساییهای ویژه در یادگیری از دیدگاه متخصصان برنامه درسی و معلمان ذیربط استان آذربایجان شرقی
محورهای موضوعی : علوم تربیتیالهام تمجیدتاش 1 , مریم سیفنراقی 2 , عزتالله نادری 3
1 - دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، گروه علوم تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استاد،گروه علوم تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استاد گروه علوم تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: معلمان, برنامه درسی ترمیمی, نارساییهای ویژه در یادگیری, متخصصان برنامه درسی, دانشآموزان دوره اول ابتدایی,
چکیده مقاله :
دانشآموزان با نارساییهای ویژه یادگیری به دلیل تفاوت با دانشآموزان عادی و سایر دانشآموزان استثنایی نیاز به طراحی برنامه درسی دارند. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی اعتبارسنجی عناصر برنامه درسی ترمیمی برای دانشآموزان دوره اول ابتدایی با نارساییهای ویژه در یادگیری از دیدگاه متخصصان برنامه درسی و معلمان ذیربط استان آذربایجان شرقی انجام شد. طرح پژوهش توصیفی از نوع زمینهیابی بود. جامعه آماری پژوهش متخصصان برنامه درسی و معلمان دوره اول ابتدایی استان آذربایجان شرقی در سال تحصیلی 96-1395 بودند که بر اساس جدول مورگان تعداد 40 متخصص برنامه درسی و 212 معلم با روش تصادفی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه و پرسشنامه محققساخته استفاده شد که روایی پرسشنامه با نظر پنج نفر از متخصصان برنامه درسی تایید و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 85/0 محاسبه شد. دادههای جمعآوریشده با روشهای آمار توصیفی و آزمون خیدو تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که تمامی عناصر برنامه درسی ترمیمی یعنی هدف، محتوی، روشهای یاددهی-یادگیری و روشهای ارزشیابی از دیدگاه متخصصان برنامه درسی و معلمان ذیربط مورد تایید است و بین نظرهای این گروهها تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0<P). بنابراین پیشنهاد میشود که با در نظر گرفتن عناصر برنامه درسی ترمیمی اعتبارسنجیشده در پژوهش حاضر میتوان اقدام به طراحی و تدوین برنامه درسی برای دانشآموزان دوره اول ابتدایی با نارساییهای ویژه در یادگیری کرد.
Students with learning special disabilities due to differences with ordinary students and other exceptional students need to design curricula. Therefore, present research aimed to investigate the validation the elements of restorative curriculum for primary elementary students with special disabilities in learning from the viewpoint of curriculum experts and relevant teachers in east Azarbaijan province. Research design was a descriptive from type of survey. The research statistical population was curriculum experts and primary elementary teachers of west Azarbaijan province in 2016-17 academic years which based on Morgan's table 40 curriculum experts and 212 teachers were selected by random sampling as a sample. To collect data used from interview and research-made questionnaire that the validity of questionnaire was confirmed by five curriculum experts and its reliability was calculated by Cronbach's alpha 0/85. The collected data were analyzed by descriptive statistics and chi-square test methods. The findings showed that all elements of restorative curriculum, namely the purpose, content, teaching-learning methods and evaluation methods were confirmed from the viewpoint of curriculum experts and relevant teachers and there was no significant difference between the opinions in these groups (P>0/05). Therefore, it is suggested that considering to the elements of a validated restorative curriculum in present research can design and develop a curriculum for primary elementary students with special disabilities in learning.
_||_