توانایی کودکان پیشدبستانی برای تمایز میان حق استفاده و حق مالکیت
محورهای موضوعی : علوم تربیتیسعید محمودپور 1 , هادی بهرامی 2 , نورعلی فرخی 3 , فریبرز درتاج 4
1 - دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استاد گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3 - دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
4 - استاد گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
کلید واژه: کودکان پیشدبستانی, حق مالکیت, حق استفاده,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی توانایی کودکان پیشدبستانی برای تمایز میان هدیه، خرید و عاریه انجام شد. پژوهش حاضر کاربردی از نوع کمی بود. جامعه آماری پژوهش کودکان پیشدبستانی شهرستان پاکدشت در سال تحصیلی 97-1396 بودند. نمونه پژوهش شامل 25 نفر (10 دختر و 15 پسر) بودند که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه ساختاریافته درباره مفاهیم هدیه (حق با خود بردن شی)، خرید (حق مالکیت بر شی) و عاریه (حق استفاده از شی) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی سوالهای مصاحبه توسط متخصصان تایید و پایایی آن با روش مصححان مطلوب گزارش شد. برای تحلیل دادهها از روش آزمون تی تک-نمونهای و نرمافزار SPSS-19 استفاده شد. نتایج نشان داد که کودکان پیشدبستانی درک میکنند که در عاریه فقط حق استفاده از شی را دارند، اما حق مالکیت و بردن شی را با خود ندارند. همچنین در خرید و هدیه حق استفاده، حق مالکیت و حق بردن شی را با خود دارند. علاوه بر آن حق مالکیت و حق با خود بردن در هدیه و خرید به طور معناداری بیشتر از عاریه بود و بین میزان آنها در هدیه و خرید تفاوت معناداری وجود نداشت. بین حق استفاده در هدیه، خرید و عاریه تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0<P). با توجه به نتایج توصیه میگردد که به کودکان پیشدبستانی تمایز میان حق استفاده، حق مالکیت و حق با خود بردن بر اساس مفاهیم هدیه، خرید و عاریه آموزش داده شود.
This research was aimed to investigate the ability of preschool children to distinguish among gifts, shopping and borrow. Present research was applied from type of quantitative. Research statistical population was preschool children of Pakdasht Township in 2017-18 academic years. The research sample consisted of 25 people (10 girls and 15 boys) who were selected by random cluster sampling method. To collect data was used from structured interview about the concepts of gifts (take with you right of object), shopping (ownership right of object) and borrow (use right of object). The face and content validity of interview questions was confirmed by the experts and its reliability was reported desirable by method of examiners. To analyzed data used from one-sample T-test and SPSS-19 software. The results showed that preschool children understand that in borrow only have the use right of object, but don’t have ownership right and taken with you right of object. Also, in shopping and gifts have the use right, ownership right and taken with you right of object. In addition, ownership right and taken with you right in gifts and shopping significantly was higher than borrow and there was no significant difference between the rate of them in gifts and shopping. There was no significant difference between the use right in gifts, shopping and borrow (P>0/05). According to the results, it is recommended that to preschool children be trained distinguish among use right, ownership right and taken with you right based on the concepts of gifts, shopping and borrow.
_||_