بررسی تاثیر آموزش مهارتهای نوشتاری بر اساس برنامهریزی چند بعدی و بستهی یادگیری چندرسانهای بر سبک یادگیری شهودی و حل مسئله دانشآموزان
محورهای موضوعی : علوم تربیتیطیبه پرآذران 1 , مژگان عبدالهی 2 , فاطمه پرسته قمبوانی 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد گروه علوم تربیتی. واحد کرج. دانشگاه آزاد اسلامی. کرج. ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی. واحد کرج. دانشگاه آزاد اسلامی. کرج. ایران
3 - استادیار گروه علوم تربیتی. واحد کرج. دانشگاه آزاد اسلامی. کرج. ایران
کلید واژه: "مهارتهای نوشتاری", "برنامهریزی چند بعدی", "بستهی یادگیری چندرسانهای", "سبک یادگیری شهودی", "حل مسئله",
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر "بررسی تاثیر آموزش مهارتهای نوشتاری بر اساس برنامهریزی چندبعدی و بستهی یادگیری چندرسانهای بر سبک یادگیری شهودی و حل مسئله دانشآموزان استان البرز" بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، نیمه آزمایشی است. حجم نمونه شامل 120 نفر دانش آموز پایه پنجم و ششم ابتدایی در سال تحصیلی 97-96 بود که از بین جامعه آماری پایه پنجم (4154 نفر) و پایه ششم (4237 نفر) به صورت تصادفی خوشهای انتخاب و به صورت تصادفی در هر گروه آزمایش و کنترل 60 نفر قرار گرفتند. ابتدا هر دو گروه در پیش آزمون شرکت کردند. سپس گروه آزمایش طی 10 جلسه تحت آموزش مورد نظر قرار گرفت و گروه کنترل نیز تحت آموزش معمول مدرسه قرار گرفت و پس از آن هر دو گروه در پس آزمون شرکت کردند. دادههای حاصل با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته با ضریب پایایی آلفای کرونباخ 90/0 با نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد بین میانگین نمرات مولفه های سبک یادگیری شهودی و حل مسئله در گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین در نتایج پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایش نیز تفاوت معناداری وجود دارد (01/0P≤). بر این اساس، میتوان آموزش مهارتهای نوشتاری بر اساس برنامهریزی چند بعدی و بستهی یادگیری چندرسانهای به عنوان روش موثری برای افرایش سبکهای یادگیری شهودی و حل مسئله دانش آموزان پیشنهاد کرد.کلید واژه ها: مهارتهای نوشتاری، برنامهریزی چند بعدی، بستهی یادگیری چندرسانهای، سبک یادگیری شهودی، حل مسئله
The purpose of the study was to investigate the effect of writing skills training on students’ intuitive learning style and problem solving based on MDP& MLP in Alborz Province. The research method was Quasi-experimental by using a two-group design with pre-test and post-test. Sample size was 120 students who were randomly selected as clusters from among a statistical population consisting of 4154 fifth-graders and 4237 sixth-graders in the academic year of 2017- 2018. Sixty students of sample group were randomly put in the experimental group and the others into the control group. First, both groups took the pre-test. The experimental group was trained in 10 sessions of writing skills training based on MDP& MLP and the control group was exposed to routine school education. Then both groups received post-test. Data were collected by a researcher-made questionnaire with Cronbach's alpha reliability coefficient of 0.90. The data were analyzed by SPSS software.The results of multivariate analysis of variance showed that there was a significant difference between the mean scores of the components of intuitive learning style and problem solving in both groups. There was also a significant difference in the pre-test and post-test of the experimental group (P≤0.01).Conclusion: Teaching writing skills based on MDP& MLP has a positive and significant effect on the intuitive learning style and problem solving (P≤0.01).Keywords:Writing Skills, Multidimensional Programming, Multimedia Learning Package, Intuitive Learning Style, Problem Solving.
_||_