پدیدار شناسی عوامل موثر بر کم توجهی دانش آموزان به مطالب درسی دوره متوسطه
محورهای موضوعی : علوم تربیتیجواد کیهان 1 , رحیم رحیم زاده 2 , میر بشیر همتیار 3
1 - گروه علوم تربیتی دانشگاه ازاد اسلامی واحد ارومیه-دکتری برنامه ریزی درسی
2 - کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه
3 - دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر
کلید واژه: دوره متوسطه, کم توجهی, مطالب درسی,
چکیده مقاله :
هدف کلی این پژوهش شناخت و بررسی عوامل موثر بر کم توجهی دانش آموزان به مطالب درسی دوره متوسطه شهر قوشچی بوده است. برای درک تجربه زیسته مشارکتکنندگان، این تحقیق به روش کیفی از نوع پدیدارشناسی انجام گرفت. جامعه آماری شامل تمامی معلمان و دانش آموزان دوره دوم متوسطه به تعداد 154 و 620 نفر نفر بودند که از این تعداد با روش نمونه گیری هدفمند و تا حد اشباع اطلاعات 15 نفر معلم و 17 نفر دانش آموز به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختار و پرسشهای باز استفاده شد و تجزیه و تحلیل داده ها نیز به روش تحلیل کلایزی صورت پذیرفت. یافته های تحقیق مهمترین عوامل بی توجهی دانش آموزان به مطالب درسی در دوره متوسطه را از دیدگاه معلمان و خود دانش آموزان را در دو دسته کلی عوامل فردی یا شخصی و عوامل مدرسه ای یا محیطی قرار داد. از منظر دانش آموزان مهمترین عوامل فردی( شامل بی انگیزگی ناشی از مشاهده افراد ناموفق، بی هدفی و ابهام در آینده شغلی و توسل به اسناد بیرونی) و عوامل مدرسهای (کمبود امکانات، تدریس نادرست معلم، ضعف محتوایی کتب درسی و طولانی بودن ساعات آموزشی) بودند. اما در نگاهی کمابیش یکسان معلمان مهمترین عوامل فردی را (کاهش انگیزش پیشرفت، سردرگمی هویت، اعتماد به نفس کاذب، مشکل تمرکز ذهنی، اعتیاد به موبایل، مشکلات خانوادگی و خواب آلودگی) و عوامل مدرسه ای را در (شامل طولانی بودن ساعات آموزشی، ضعف استاندادرهای فیزیکی کلاس و ضعف محتوایی کتب درسی و جزوه نویسی) می دانستند.
The aim of present study was to identify and study the factors affecting the students' low attention to high school textbooks in Ghoshchi city. The present study was qualitative phenomenological research and conducted in terms of applied purposes. The statistical population consisted of 154 teachers and 620 students. Of these, the target population was selected through purposeful sampling. 15 teachers and 17 students were selected respectively. Semi-structured interviews and open-ended questionnaires were used to collect data. Data analysis was done by cluster analysis method. Data was analyzed using continuous comparative method. According to the findings of the research, the most important factors in students' low attention of high school textbooks based on viewpoint of teachers and students themselves can be divided into two general categories of personal or personal factors and school or environmental factors. From the perspective of students, the most important personal factors were lack of motivation due to observing unsuccessful people, unreasonable ambiguity in the future of employment and resorting to external documents and school factors were lack of facilities, teacher misconduct, curriculum content weakness, and long duration Educational hours. But in a more or less identical look, teachers find the most important personal factors as: lack of motivation for progress, identity confusion, false self esteem, mental concentration problems, mobile addiction, family problems and drowsiness, and school factors including long hours of instruction, poor physical standards of classes, poor content of the textbooks and poor ability in note-taking.
_||_