نقش خودکارآمدی تدریس و اشتیاق شغلی در پیش بینی مقاومت در برابر تغییر در معلمان
محورهای موضوعی : علوم تربیتیغفار کریمیان پور 1 , سید محمدجابر باقری 2 , مهدی معینی کیا 3
1 - باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران،
2 - گروه جامعه شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
کلید واژه: اشتیاق شغلی, مقاومت در برابر تغییر, کلمات کلیدی: خودکارآمدی تدریس,
چکیده مقاله :
پژوهش با هدف بررسی نقش خودکارآمدی تدریس و اشتیاق شغلی معلمان در پیش بینی مقاومت در برابر تغییر انجام گرفت. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمام معلمان ابتدایی شهر ثلاث باباجانی (240 نفر) بود در سال تحصیلی 95-94 که با توجه به جدول کرجسی-مورگان و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای130 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه اشتیاق شغلی سالوناوا و شوفلی (2001)، خودکارآمدی معلمان اسچانن، موران و وولفولک (2001)، مقاومت در برابر تغییر تقوایی (1379) استفاده شد. نتایج تحلیل داده ها نشان داد که بین خودکارآمدی معلمان و اشتیاق شغلی با مقاومت در برابر تغییر رابطه معنی دار منفی وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که اشتیاق شغلی و مولفههای آن و همچنین خودکارآمدی تدریس و ابعاد آن قدرت پیش بینی تغییرات مقاومت معلمان در برابر تغییر را پیش بینی می کنند.
The purpose of this study is to the role of teachers' self-efficacy and work engagement to predict resistance to change. The method of this study is correlational. it was applied and in of method is descriptive and correlation. Statistical population of this study comprised of all elementary school teachers in Salas Babajani city (240) in 2015-2016 academic year. From among this population, according to the Morgan table and using stratified random sampling 130 sample were selected. For data collection Salanova and Schanfeli work engagement questionnaire, schannen-Moran and Woolfolk teachers self-efficacy questionnaire and taghvaei resistance to change questionnaire was used. Descriptive statistics (frequency, mean, standard deviation) and inferential statistics (Pearson correlation and multiple regression) were used to analyze the data. The findings proved that there is a negative significant correlation between teachers' self-efficacy and work engagement with resistance to changeand. to change. The results of regression analysis showed that work engagement and its component are 54% and teaching self-efficacy and its component predict 21% of changes in teacher's resistance to change.
_||_