تبیین فرسودگی تحصیلی بر اساس توانایی حل مساله با میانجی گری تاب آوری در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه
محورهای موضوعی : علوم تربیتیاقدس اعرابیان 1 , خدیجه ابوالمعالی الحسینی 2
1 - دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی. دانشگاه آزاد رودهن
2 - دانشیاردانشگاه آزاد رودهن
کلید واژه: فرسودگی, تاب آوری, حل مساله,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش تبیین فرسودگی تحصیلی براساس توانایی حل مسئله با میانجی گری تاب آوری در دختران دانش آموز پایه اول متوسطه دوره دوم شهر تهران بود. روش این پژوهش توصیفی- همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دختران دانش آموز پایه اول متوسطه دوره دوم شهر تهران بود. 461 دانش آموز به عنوان نمونه با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده عبارتند از: پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران(2007)، مقیاس تاب آوری کانر و دیویدسون(2003) و پرسشنامه توانایی حل مساله هپنر و پترسون(1982). نتایج بیانگر تاثیر مستقیم تواناییحل مساله و تاثیر غیرمستقیم آن با میانجیگری تابآوری بر کاهش فرسودگی تحصیلی است. هم چنین تاب آوری با فرسودگی تحصیلی رابطه منفی معناداری را نشان داد. لذا پیشنهاد میگردد با توجه به تاثیر مثبت توانایی حلمساله و تابآوری بر کاهش فرسودگی تحصیلی، با تشکیل کلاسهای آموزشی برای والدین و فرزندان و معلمین توسط روانشناسان و مشاوران تحصیلی از افت تحصیلی دانشآموزان که نتیجه آن فرسودگی تحصیلی و ترک تحصیل است، جلوگیری شود.
The purpose of the present research was explaining structural relationships between academic burnout, resiliency and problem solving ability . Research method was descriptive – correlation . The statistical population was girls student that they was studying in one grade second course high school in Tehran city. The statistical sample of this research was included 461 girls student high school in Tehran city that they were selected by multi- stage cluster sampling method and they wer completed Breso burnout questionnaire(2007), problem solving ability inventory Heppner and Peterson(1982) and Conner and Davidson resilience scale(2003). There were direct negative effects problem solving ability on academic burnout and indirect effects with intermediating resiliency. Resiliency had negative meaningful relationship with academic burnout. It is proposed by considering positive effects problem solving ability and resilience on decreased academic burnout by forming educational classes for parents and children and teachers by psychologists and educational counselors prevent drop of education that it result academic burnout and academic dropout
_||_