بررسی نقش تعدیل کنندگی ایدئولوژی اخلاقی در رابطه بین رهبری اخلاقی، عدالت سازمانی با دلبستگی شغلی
محورهای موضوعی : علوم تربیتیعلی قاسمی 1 , محمدعلی نادی 2 , نزهت الزمان مشفقی 3
1 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
2 - دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان( خوراسگان)،اصفهان، ایران
3 - دانشجوی دکتری، دانشگاه آزاداسلامی واحداصفهان(خوراسگان)، گروه مدیریت آموزشی، اصفهان، ایران
کلید واژه: "ایدئولوژی اخلاقی", "رهبری اخلاقی", " عدالت سازمانی", ", دلبستگی شغلی", ,
چکیده مقاله :
ین پژوهش با هدف بررسی نقش تعدیل کنندگی ایدئولوژی اخلاقی در رابطه رهبری اخلاقی، عدالت سازمانی با دلبستگی شغلی در بین مدیران مدارس جنوب غربی شهر اصفهان. به روش همبستگی و جامعه آماری 263 نفر به شیوه سر شماری به اجرا درآمد برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه استفاده شد که شامل73 گویه و 7 زیر مقیاس بود. کلیه مدیران به پرسشنامه ها به صورت خود گزارش دهی پاسخ دادند. تحلیل داده ها با کمک بسته آماری در علوم اجتماعی نسخه 22 و نرم افزار ماد پراب مبتنی بر روش آندره اف هایس و با آماره های فراوانی، درصد، میانگین و انحراف استاندارد ، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی تعدیلی انجام شد یافته ها نشان داد بین متغیر های پیش بین با دلبستگی شغلی رابطة معنادار وجود دارد. در رابطه رهبری اخلاقی و عدالت سازمانی با دلبستگی شغلی ایدئولوژی اخلاقی مدیران نقش تعدیل کنندگی ایفا می کند. (05/0>P). تعامل عدالت سازمانی با نسبیت گرایی اخلاقی3درصد و با ایده آل گرایی اخلاقی25 درصد از واریانس دلبستگی شغلی را تبیین می کند و تنها تعامل ایده آل گرایی اخلاقی و عدالت سازمانی برای دلبستگی شغلی معنادار شده است. تعامل رهبری اخلاقی با نسبیت گرایی اخلاقی12 درصد و با ایده آل گرایی اخلاقی25 درصد از واریانس دلبستگی شغلی را تبیین می کند. بر این اساس هرچه فلسفه اخلاقی ایده آل گرایی در فرد بیشتر باشد اثر عدالت سازمانی بر دلبستگی شغلی بیشتر است و در نهایت رهبری اخلاقی در تعامل با ایدئولوژی اخلاقی دلبستگی شغلی را افزایش می دهد.
The purpose of this study was to investigate the role of moderating ethical ideology in relation to ethical leadership, organizational justice and occupational attachment among managers of southwest schools in Isfahan. The correlation method and the statistical population of the study were 263 people. A questionnaire was used to measure the variables of the research, which included 73 items and 7 sub-scales. All of the managers responded to self-reporting questionnaires. Data analysis was performed with a statistical package in the social sciences version 22 and MODPROBE software based on Andrew F. Hayes's method, with frequency, percentage, mean and standard deviation, Pearson correlation coefficient and modulation hierarchical regression analysis. There is a significant relationship between predictive variables with occupational attachment. In the relationship between ethical leadership and organizational justice, with the professional attachment of ethical ideology, managers play a moderating role. (05/0> P). Organizational justice interaction with ethical relativism of 3% and ethical idealism explains 25% of the variance of occupational attachment, and only the interaction of moral idealism and organizational justice for occupational attachment has been significant. The interaction of ethical leadership with ethical relativism of 12% and ethical idealism explains 25% of the variance of job attachment. Accordingly, the greater the ethical philosophy of idealism in the individual, the greater the organizational justice effect on occupational attachment, and ultimately the moral leadership in engaging with the ethical ideology increases occupational attachment.
_||_