مطالعه مهارت ها و زمینه های تخصصی دانش بازاریابی با رویکرد مقایسه ای میان مدیران ، اساتید دانشگاهی و دانشجویان بازاریابی
محورهای موضوعی : علوم تربیتیامیر رحیم پور 1 , علیرضا روحبخش 2
1 - عضو هیئت علمی دانشگاه ازاد بجنورد
2 - مدرس/ دانشگاه علمی و کاربردی مشهد
کلید واژه: آموزش, زمینه های تخصصی دانش بازاریابی, مهارت های بازاریابی,
چکیده مقاله :
چکیده هدف پژوهش حاضر، مطالعه مهارت ها و زمینه های تخصصی دانش بازاریابی با رویکرد مقایسه ای میان مدیران، اساتید دانشگاهی و دانشجویان رشته مدیریت بازاریابی می باشد و بدنبال پاسخگویی به دو پرسش می باشد: مهارت ها و زمینه های تخصصی دانش بازاریابی چیست؟ ثانیا دیدگاه گروه های مذکور در مورد مهارت ها و زمینه های تخصصی دانش بازاریابی چیست وآیا تفاوتی در دیدگاه آنها وجود دارد؟ مطالعه حاضر توصیفی از نوع همبستگی است که تعداد 276 نفر از دانشجویان، مدیران و اساتید دانشگاه های خراسان رضوی به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند . برای شناسایی گویه های پرسشنامه محق ساخته در دو قسمت مهارت های بازاریابی و دانش بازاریابی،از روش شناسی تحلیل محتوا استفاده شده که 15 گویه در مهارت و 16 گویه در زمینه دانش بازاریابی شناسایی شد. پرسشنامه دارای روایی صوری و محتوایی و پایایی 0.84 می باشد. داده های پژوهش با استفاده از آزمون آنوا و توکی تحلیل شدند. یافته های پژوهش حاکی از آن است که بین سه گروه در مورد ویژگی های مهارتی 11 مورد از 15 مورد تفاوت معناداری وجود دارد و نیز در مورد زمینه های دانش 11 مورد از 16 مورد تفاوت معناداری وجود دارد. کلید واژه ها: مهارت های بازاریابی، دانش بازاریابی، بازاریابی
Abstract This paper sets out to identify the knowledge and skills that marketing practitioners need to possess and use, to improve marketing management and firm performance. The present contrastive study tries to investigate marketing skills areas of knowledge of managers, instructors and marketing students. Also it answers the following questions: what are the marketing skills and areas of knowledge? And what are the attitudes of above mentioned groups regarding these skills and areas of knowledge and whether there is difference between their attitudes? This study is descriptive and 276 including students, instructors and marketing managers were participated. A questionnaire was developed and the results indicated that these was a significant difference between three groups. Data collected by using ANOVA and Tukey's research questions and analyzed. This study extends previous research by incorporating the views of three stakeholder groups about a broad range of knowledge and skills. The findings indicate the essential skills are an ability and willingness to learn about product-markets, to solve marketing problems, to communicate with internal and external stakeholders, and to work in teams, plus the knowledge of a wide range of marketing subject areas needed to set these skills in context. Keywords: Knowledge areas in marketing, marketing Skills, Education, Marketing management
_||_