وضعیت انعکاس مؤلفه های هویت فرهنگی منبعث از برنامه درسی ملی در کتاب های درسی ریاضی دوره ابتدایی
محورهای موضوعی : علوم تربیتیمرتضی مرتضوی 1 , حسن نجفی 2 , احمد طالعی فرد 3
1 - گروه مطالعات برنامه درسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2 - دانش آموخته دکتری گروه مطالعات برنامه درسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
3 - دانش آموخته دکتری گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
کلید واژه: برنامه درسی ملی, مؤلفه های هویت فرهنگی, کتاب های درسی ریاضی دوره ابتدایی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف تحلیل وضعیت انعکاس مؤلفه های هویت فرهنگی منبعث از برنامه درسی ملی در کتاب-های درسی ریاضی دوره ابتدایی اجرا شد. روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا بود. جامعه پژوهشی کتاب های درسی دوره ابتدایی در سال تحصیلی 95-1394 بود که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند کتاب های ریاضی به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات چک لیست تحلیل محتوای محقق ساخته روا و پایا بود و نتایج پژوهش با استفاده از شاخص های آمار توصیفی و استنباطی بررسی و تحلیل شد. عمده ترین نتایج پژوهش بیان کننده آن بود که از مجموع 270 مورد استخراج شده از شش کتاب ریاضی ابتدایی، 61 مورد (6/22 درصد) به مؤلفه دین و مذهب، 57 مورد (2/21 درصد) به مؤلفه جغرافیای فرهنگی، 72 مورد (6/26 درصد) به مؤلفه تاریخ و حافظه فرهنگی، 80 مورد (6/29 درصد) به مؤلفه نظام اجتماعی توجه شده است. این درحالی است که مؤلفه زبان جایگاهی در محتوای کتاب های مذکور ندارد. همچنین تفاوت مشاهده شده بین فراوانی مؤلفه ها از لحاظ آماری معنادار می باشد.
The purpose of this study was to analyze the status of reflection of cultural identity components from the national curriculum in elementary school mathematics books. The research method was descriptive and was a kind of content analysis. The research community of elementary school textbooks in the academic year 2015-2016 was selected through a targeted sampling of mathematical books as a research sample. The data gathering tool was a content analysis checklist developed by Raw and Paya, and the results were analyzed using descriptive and inferential statistics. The main results of the research indicated that from the total of 270 extracted from six elementary mathematical books, 61 (22.6) of the components of religion and religion, 57 (21.2) of the components of cultural geography, 72 (26.66) to the component of history and cultural memory, 80 (29.6) were considered as components of the social system. This is despite the fact that the language component does not have a place in the content of the books in question. Also, the observed differences between the components of the components are statistically significant.
_||_