اثربخشی آموزش تئوری انتخاب بر خودکارآمدی، جهتگیری هدف و انگیزش تحصیلی دانش آموزان دختر پایه نهم شهرستان بناب
محورهای موضوعی : علوم تربیتیمهناز صمدیان 1 , شعله لیوارجانی 2 , امیر پناهعلی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه روانشناسی تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاداسلامی، تبریز، ایران
2 - استادیار گروه روانشناسی تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاداسلامی، تبریز، ایران
3 - استادیار گروه روانشناسی تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاداسلامی، تبریز، ایران.
کلید واژه: خودکارآمدی, جهتگیری هدف, انگیزش تحصیلی, تئوری انتخاب,
چکیده مقاله :
هدف ازپژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش تئوری انتخاب برخودکارآمدی، جهت گیری هدف و انگیزش تحصیلی دانش آموزان دختر پایه نهم شهرستان بناب بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان مشغول به تحصیل دختر پایه نهم شهر بناب در سال تحصیلی 96-1395 بودند.نمونه شامل 30 دانش آموزبودکه به صورت نمونه گیری خوشه ای انتخاب وبه صورت تصادفی دردوگروه آزمایشی(15نفر) و کنترل(15نفر) گمارده شدند. ابزار جمع آوری داه ها پرسشنامه های انگیزش تحصیلی والرندو همکاران،جهت گیری هدف الیوت ومک گریگور و خودکارآمدی مک ایلروری و بانتینگ بود.که تمام آزمودنی ها در مرحله پیش آزمون آن راتکمیل کردند، سپس گروه آزمایشی به مدت 8 جلسه تحت آموزش های تئوری انتخاب قرار گرفتند و گروه دوم )کنترل) نیز همزمان به برنامه های عادی کلاسی خود ادامه دادند و در نهایت، پس آزمون از تمام گروه های گروه آزمایش وکنترل گرفته شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده های از روش تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج حاکی ازافزایش خودکارآمدی، جهت گیری هدف و انگیزش تحصیلی دانش آموزان در گروه آزمایشی در مقایسه با گروه کنترل در مرحله پس آزمون بود از آن جایی که اجرای برنامه آموزش تئوری انتخاب منجر افزایش خودکارآمدی، جهت گیری و انگیزش تحصیلی دانش آموزان می شود. از این برنامه می توان به عنوان برنامه ای مفید وموثردر مدارس برای دانش آموزان استفاده کرد. .
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of teaching theory of choice, performance orientation, and goal orientation and academic motivation of 9th grade female students of Bonab city. The research method was semi-experimental and pre-test-post-test design with control group. The statistical population of this study was all 9th grade female students of Bonab city in the academic year of 2016-2017. The sample consists of 30 students. Students were selected by cluster sampling and randomly assigned to experimental (15 persons) and control (15 persons) groups.. The instrument for collecting questionnaires was Valerendo College's academic motivation questionnaires, orientation of Elliott and McGregor, and McLearry and Bunting's self-efficacy. . All subjects completed their pre-test phase, then the experimental group was selected for the 8th session of the theory education and the second group (control) continued their classroom programs at the same time Finally, the post-test was taken from all the experimental and control groups In order to analyze the data, ANOVA was used.The results indicated an increase in self-efficacy, goal orientation and academic motivation of students in the experimental group compared to the control group in the post-test phase. Since the implementation of the theory of selection program led to increasing self-efficacy, orientation and academic motivation of students It will be. This program can be used as a useful program for schoolchildren.
_||_