سبکهای یادگیری دانشآموزان دوره متوسطه مناطق روستایی شهرستان کوهرنگ
محورهای موضوعی : علوم تربیتیموسی محمودی برام 1 , مهدی نوری پور 2 , فریبرز نیکدل 3
1 - گروه توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران.
2 - دانشیار گروه مدیریت توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران
3 - استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران.
کلید واژه: یادگیری, سبک یادگیری, کلب,
چکیده مقاله :
شناخت سبک های یادگیری، در گزینش سبک تدریس مناسب، طراحی فضای آموزشی و تدوین مواد و محتوای آموزشی و نظایر آن، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. لذا، هدف پژوهش حاضر، بررسی سبک های یادگیری دانش آموزان دوره ی متوسطه مناطق روستایی شهرستان کوهرنگ بود. این تحقیق، از نوع توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش، دانش آموزان دوره متوسطه مناطق روستایی شهرستان کوهرنگ بودند (1437 دانش آموز) که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و روش نمونه گیری طبقه ای به صورت متناسب 305 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار تحقیق پرسش نامه استاندارد سبک یادگیری کلب بود. برای تجزیه وتحلیل داده ها از تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون خی دو استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که دانش آموزان مورد مطالعه به ترتیب دارای سبک های یادگیری واگرا(28 درصد)، انطباق یابنده(9/26 درصد)، همگرا(59/24 درصد) و جذب کننده(32/20 درصد) هستند. دیگر یافته های پژوهش نیز نشان داد که میانگین پیشرفت تحصیلی هر چهار گروه سبک یادگیری با هم تفاوت دارند به نحوی که دانش آموزان با سبک یادگیری جذب کننده، پیشرفت تحصیلی بالاتری دارند و دانش آموزان با سبک یادگیری واگرا از پیشرفت تحصیلی کمتری برخوردار هستند. افزون بر آن، تفاوت معناداری بین دانش آموزان دختر و پسر از لحاظ سبکهای یادگیری وجود دارد.
Understanding learning styles of students is really useful in selecting appropriate teaching styles, design of educational environment, developing educational equipment and so on. Thus, the aim of this study was to investigate learning styles of high school students in rural areas of Koohrang County. A survey research method was used for this purpose. Research population included high school students in rural areas of Koohrang County (N= 1437) that about 305 ones selected as research sample using Kerjcie and Moorgan Sampling Table and Stratified Random Sampling Technique. Also, the analysis of variances (ANOVA) and Chi Square tests were used to analyze data. The results showed that the supposed students had Divergent (28%), Accommodating (26.9%), Convergent (24.59%) and Assimilating (20.32%) learning styles respectively. The other results of this study showed that the average score for the educational achievement of students was different and statistically significant between these four groups, so that students with convergent learning style had the maximum and those with divergent learning style had the minimum educational achievements. Furthermore, significant relationships were observed between students' learning styles and their sex and major.
_||_