نقش وابستگی به تلفن همراه در پیش بینی خودپنداره تحصیلی و اشتیاق به مدرسه در دانشآموزان
محورهای موضوعی : علوم تربیتیآزاد الله کرمی 1 , غفار کریمیانپور 2 , تهمینه احمدی 3
1 - علامه طباطبایی
2 - محقق اردبیلی
3 - محققی اردبیلی
کلید واژه: وابستگی به تلفن همراه, خودپنداره تحصیلی, اشتیاق به مدرسه,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش بررسی نقش وابستگی به تلفن همراه در پیشبینی خودپنداره تحصیلی و اشتیاق به مدرسه در دانشآموزان دوره متوسطه شهرستان ثلاث باباجانی در سال تحصیلی 95/ 1394 بود. روش انجام پژوهش توصیفی همبستگی و جامعه آماری آن تمام دانشآموزان دختر و پسر دوره متوسطه شهرستان ثلاث باباجانی بود که 210 نفر(100 پسر و 110 دختر) از آنان بر اساس روش نمونه گیری طبقهای تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمع آوری داده از پرسشنامه وابستگی به تلفن همراه هیون یونگ کو(2008)، پرسشنامه خودپنداره تحصیلی یسن چن(2004) و اشتیاق به مدرسه وانگ و همکاران (2011) استفاده شده است. روایی محتوایی پرسشنامه ها مورد تایید اساتید صاحبنظر قرار گرفته و پایایی آنها به ترتیب 81/0، 90/0 و 86/0 بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده از نرم افزار spss و آمار توصیفی(میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی(همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری) استفاده شد. نتایج تجزیه و تحلیل داده نشان داد که وابستگی به تلفن همراه با خودپنداره تحصیلی (425/0 - = r) و با اشتیاق به مدرسه(455/0 - = r) همبستگی منفی و معناداری دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که وابستگی به تلفن همراه و مولفههای آن توانایی پیش بین 68 درصد از تغییرات خودپنداره تحصیلی و 53 درصد از تغییرات اشتیاق به مدرسه را دارد.
The purpose of the current study was to investigate The role of Mobile dependency in the prediction of academic self-concept and school engagement in high school students in Salas Babjani town during the academic year 2014-2015. The research design was of a correlational nature and The statistical population included all male and female high school students in Salas Babajani town in academic year of 2014-2015, that 210 of them(100 male and 110 female) based on stratified random sampling were selected as sample. Mobile dependency Questionnaire(2008), academic self-concept Questionnaire(2004) and the school engagement Questionnaire(2011) were applied to gather the required data. The Face and content validity of the questionnaires had been approved by the experts in the field and their reliability has been reported to be 0/81, 0/90 and 0/86 respectively. To analyze the data using descriptive statistics including mean and standard deviation and inferential statistics including Pearson correlation coefficient and multiple regression. The findings showed that that there was significant negative a correlation between Mobile dependency with academic self-concept(r= -0/425) and school engagement(r= -0/455). Regression analysis showed that the Mobile dependency and its components is the ability to advance 68% of changes in academic self-concept and 53% of changes in school engagement.
_||_