تبیین اهمالکاری تحصیلی دانشجو-معلمان بر اساس هوش اخلاقی و عادتهای مطالعه
محورهای موضوعی : علوم تربیتیآرش شهبازیان خونیق 1 , محسن علی پور 2 , رامین حبیبی کلیبر 3
1 - گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
2 - گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس علامه امینی، تبریز، ایران
3 - دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
کلید واژه: هوش اخلاقی, عادتهای مطالعه, اهمالکاری تحصیلی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش مؤلفههای هوش اخلاقی و عادتهای مطالعه در اهمالکاری تحصیلی دانشجو-معلمان انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجو- معلمان پسر مشغول به تحصیل پردیس علامه امینی تبریز در سال تحصیلی 1397-1396 به تعداد 480 بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 214 نفر از آنها با روش نمونهگیری خوشه ای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای هوش اخلاقی لنیک و کیل (2011)، سیاهة عادتهای مطالعه پالسانی و شارما (1989) و مقیاس اهمالکاری تحصیلی سولمون و راثبلوم (1984) استفاده گردید. دادهها با استفاده از نرمافزار اس پی اس اس 22 و آزمونهای آماری همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه (گامبهگام) مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که تمامی مؤلفههای هوش اخلاقی و عادتهای مطالعه با اهمالکاری تحصیلی رابطه منفی معنادار داشت (01/0P<). همچنین نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که از بین مؤلفههای عادتهای مطالعه، مؤلفههای انگیزش یادگیری، برگزاری امتحانات و وضعیت فیزیکی توانستند بهطور معناداری اهمالکاری تحصیلی را پیشبینی کنند. با توجه به ارتباط نزدیک این سه مشخصه باهم در هرگونه برنامهریزی برای آموزش، پژوهش و اصلاح امور، لازم است این رابطه در نظر گرفته شود.
The aim of the present study was investigating the role of components moral intelligence and study habits in student-teacher academic procrastination. The research method was descriptive and correlational. The population consisted of all male student-teacher studying at Allameh Amini Tabriz campus in the academic year 2017-2018 to number 480 students that according to Krejcie and Morgan table, 214 of them were selected by cluster sampling method. For data collection from moral intelligence questionnaire student (2011), Palsane & Sharma study habit inventory (PSSHI) and procrastination assessment scale (Solomon & Rothblum, 1984) were used. Data were analyzed using software spss 22 and statistical tests Pearson correlation and multiple regression (stepwise). Pearson correlation coefficient results showed that all of the components of moral intelligence and study habits with academic procrastination significant negative relationship (P<0/01). Also, multiple regression results showed that from among components of study habits, components of learning motivation, conducting exams and physical condition, could significantly predict the grades of academic procrastination. it is necessary that this relation being considered in any planning for research, education and affairs reform.
_||_