بررسی اثربخشی درمان نوروفیدبک بر افزایش میزان توجه کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی
محورهای موضوعی : علوم تربیتیمهسا محمدی 1 , مهرناز آزادیکتا 2
1 - گروه روان شناسی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران
2 - - دانشیار گروه روان شناسی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران (نویسنده مسئول)
کلید واژه: واژههای کلیدی: درمان مبتنی بر نوروفیدبک, میزان توجه, کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی,
چکیده مقاله :
چکیده: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان نوروفیدبک بر افزایش میزان توجه کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی بود. ﺭﻭﺵ ﺍﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻧﻴﻤﻪ ﺁﺯﻣﺎﻳﺸﻰ ﺑﺎ ﮔﺮﻭﻩ ﻛﻨﺘﺮﻝ ﻭ ﭘﻴﺶ ﺁﺯﻣﻮﻥ- ﭘﺲ ﺁﺯﻣﻮﻥ بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل کودکان مبتلا به نقص توجه – بیش فعالی مراجعه کننده به مرکز مشاوره و خدمات درمانی روان پویا ودرمانگران بهجو بود که از بین آنها با توجه به ملاک های ورود نمونهای به حجم 22 نفرانتخاب و والدین انها، به پرسشنامه کانرز نسخه والدین پاسخ دادند. دونفر از والدین در همان ابتدا انصراف خود را اعلام نمودند .سپس بقیه نمونه به طور تصادفی به دو گروه 10 نفره تقسیم شدند. گروه آزمایش درمان نوروفیدبک به مدت 30 جلسه دریافت کردند ولی گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند و در لیست انتظار قرارگرفتند. .برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس و نرم افزار SPSS-21 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که درمان نوروفیدبک به طور معناداری باعث افزایش میزان توجه کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی شد. واژههای کلیدی: درمان مبتنی بر نوروفیدبک، میزان توجه، کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی
Abstract The purpose of this study was to evaluate the effectiveness of neurofeedback treatment on increasing the attention of children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). The statistical population of this study included children with ADHD referred to Behjoo and ravanpouya Consulting Center. Of which 20 respondents were interviewed in a accessible sampling method by the Parents' Corner questionnaire. They were divided into two groups of 10 people. The experimental group received neurofeedback treatment for 30 sessions, but the control group did not receive the training and are on the waiting list. Also, for analysis of data, covariance analysis was used and to speed up the results, SPSS-21 software was used. The results of this study showed that neurofeedback treatment significantly increased the attention of children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). In other words, attention and concentration of children with ADHD was significantly higher in neurofeedback treatment than in the control group. Key words: Neurofeedback treatment, attention rate, children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD).
_||_