اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر بهبود رابطه معلم – شاگرد و عملکرد تحصیلی دانشآموزان شهر تهران
محورهای موضوعی : علوم تربیتیعصمت رادمنش 1 , اسماعیل سعدی پور 2 , حسن اسدزاده 3
1 - دبیر آموزش و پرورش
2 - دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی
3 - دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی
کلید واژه: پیشرفت تحصیلی, مهارت اجتماعی, رابطه معلم_شاگرد,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: مهارتهای اجتماعی در کارکرد اجتماعی، تحصیلی و موفقیت دانشآموزان مهم میباشد و نقش حائز اهمیتی در اجتناب یا بازداری واکنشهای دیگران ایفا میکند. هدف از اجرای پژوهش بررسی اثر بخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان شهر تهران بود. روش: با روش پژوهشی نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون از بین کلیه دانش آموزان پایه دوم دبیرستان دختران منطقه 18 شهر تهران که مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 94-93 بودند تعداد 30 نفر از دانش آموزان پایه دوم از طریق نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابتدا بر روی دو گروه پرسشنامة معلم-شاگرد مورای زوویچ (2010) اجرا شد، و معدل نوبت اول افراد مشخص شد، سپس بر گروه آزمایش برنامه آموزشی مهارتهای اجتماعی طی هشت جلسه یک ساعته انجام و گروه کنترل هیچ برنامه آموزشی دریافت نکردند، در پایان مجددا پرسشنامه معلم-شاگرد مورای زوویچ اجرا و معدل نوبت دوم مقایسه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کواریانس (ANCOVA) استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد، رابطه معلم_شاگرد و پیشرفت تحصیلی، گروه آزمایش از دانشآموزان که تحت تاثیر آموزش مهارتهای اجتماعی قرار گرفتهاند نسبت به گروه کنترل، بیشتر است. از یافتههای این پژوهش میتوان برای بهبود پیشرفت تحصیلی و بهبود رابطه معلم-شاگرد دانشآموزان استفاده کرد.نتیجهگیری: هدف همهی فعالیتهای آموزشی بهبود پیشرفت تحصیلی دانشآموزان است که در سایه آموزش مهارتهای اجتماعی می-تواند افزایش معناداری داشته باشد.
AbstractIntroduction and Objective: Social skills proved helpful in social and educational performance of students and their success playing a great role in the prevention of others’ reactions. The present study aims at investigating the influence of social skills effectiveness on the improvement of educational performance of Tehran’s students.Methodology: 30 female 2nd-grade high school students of the 18th region of Tehran in academic year of 2015-16 were randomly selected and divided into two groups of experimental and control through a quasi-experimental methodology with pre and posttests. The teacher-student questionnaire of Mouray Zouich (2010) was first administered on both groups and the students’ Average of the first semester was identified. Experimental group went under one-hour eight sessions of the program of social skills education while control group received no educational program. At the end, the teacher-student questionnaire of Mouray Zouich (2010) was again administered, and the students’ Average of the second semester was compared with the first one. In order to analyze the data, Covariance Analysis Test (ANCOVA) was used.Results: As indicated by the results of the present study, the teacher-student relationship and educational improvement of the experimental group receiving social skills education was more than those of the control group. Findings of the present study can be helpful in educational and teacher-student relationship improvement.Conclusion: All educational plans move toward students’ educational improvement that can significantly be increased through social skills education.