رابطه سبک مدیریت کلاس معلمان با انگیزش و خود پنداره ریاضی دانش آموزان
محورهای موضوعی : علوم تربیتی
1 - کارشناس ارشد مدیریت آموزش واحد گرمسار
2 - عضو هیات علمی واحد گرمسار
کلید واژه: خودپنداره ریاضی, سبک مدیریت کلاس معلمان, انگیزش ریاضی, دانش آموزان سال سوم متوسطه,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سبک مدیریت کلاس معلمان با انگیزش و خودپنداره ریاضی دانش آموزان سال سوم متوسطه منطقه 5 تهران در سال تحصیلی 95-94 می باشد. روش تحقیق: توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری در پژوهش حاضر را کلیه دانش آموزان سال سوم متوسطه منطقه 5 تهران، به حجم 6953 نفر تشکیل می دادند که از این تعداد 365 نفر (186 پسر و 179 دختر) با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران و روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی (متناسب با حجم جامعه) انتخاب شدند.داده های تحقیق بوسیله سه پرسشنامه: سبک های مدیریت کلاس معلم (ولفگانگ و گلیکمن1986)، پرسشنامه خودپنداره ریاضی (ویلسون2007) و پرسشنامه انگیزش تحصیلی (عبدخدایی1387) گردآوری شده است. روایی پرسشنامه براساس اینکه استاندارد هستند تایید شده بود و پایایی ابزارها هم درپرسشنامه سبک مدیریت کلاس (68/0) در پرسشنامه خودپنداره ریاضی (85/0) و در پرسشنامه انگیزش تحصیلی (91/0) به صورت آلفای کرونباخ در پژوهش های محتلف محاسبه شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی شامل (درصد، میانگین فراوانی) نیز در سطح از آمار استنباطی از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان داد که سبک مدیریت کلاس بر انگیزش ریاضی دانش آموزان تاثیر دارد. همچنین نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین انگیزش ریاضی و خودپنداره ریاضی رابطه معنادری وجود دارد. یافته ها همچنین حاکی از آن بود که سبک مدیریت کلاس تأثیر معناداری در انگیزش و خودپنداره ریاضی دانش آموزان دارد.
This study aimed to investigate the relationship between motivation and classroom management style mathematical concept of high school students in Tehran District 5 school year is 95-94. Methods: A descriptive and correlation. The population in this study to all students in third year high school students in Tehran District No.5, the volume was made up of 6953 people, of which 365 people (186 boys and 179 girls) using formula Cochran sampling and stratified random sample (stratified society ) were chosen. The data by three questionnaires classroom management styles (Wolfgang and Glickman 1986), math anxiety questionnaire (Wilson2007) and academic motivation questionnaire (Abdkhodaie 1387) were collected. Validity and reliability was approved on the basis of the standard classroom management style questionnaire tool (68/0) in math anxiety questionnaire (vary from 850) and the Academic Motivation Inventory (91/0) for the study of different Cronbach alpha It is calculated. To analyze the data, descriptive statistics (percentages, average frequency) as well as at the level of inferential statistics, Pearson correlation coefficient and regression analysis were used in all aspects of the teacher's classroom management... The results showed that students' mathematical motivation is effective classroom management style. The data analysis also showed that statistically there is a relationship between motivation in mathematics and math self-concept. The findings also showed that motivation and classroom management style have a significant effect on students' math anxiety.