ارزیابی عوامل تأثیرگذار در کیفیت بخشی درس تربیت بدنی از نظر معلمان ورزش مطالعه موردی: شهر کاشان
محورهای موضوعی : علوم تربیتیرضا جعفری هرندی 1 , احمد سجادی 2 , حسین کردلو 3 , حسین علی محمدی 4
1 - دانشگاه قم
2 - دانشگاه مازندران
3 - دانشگاه خوارزمی
4 - دانشگاه قم
کلید واژه: شهر کاشان, درس تربیت بدنی, کیفیت بخشی, عوامل تاثیر گذار,
چکیده مقاله :
هدف از انجام این تحقیق، تعیین عوامل تأثیرگذار در کیفیتبخشی درس تربیتبدنی شهر کاشان بود. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی می باشد. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه ی محقق ساخته استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط متخصصین مورد تأیید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه با آلفای کرونباخ 87/0 به دست آمد. جامعه آماری شامل کلیه معلمان ورزش شهرستان کاشان و نمونه آماری شامل 79 نفر از معلمان ورزش (40 نفر زن و 39 نفر مرد) بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای تی تک نمونه ای، تی مستقل و فریدمن استفاده شد (05/0P≤). نتایج نشان داد از دیدگاه معلمان ورزش، اهداف آموزشی، برنامه آموزشی، محتوای آموزشی، شیوه تدریس، تخصص معلمین ورزش، تجربه معلمین ورزش، بودجه، امکانات، نگرش و ارزشیابی در حد بالاتر از متوسط (زیاد) در کیفیتبخشی درس تربیت بدنی تأثیرگذار هستند. همچنین بافته ها نشان داد عوامل تأثیرگذار در کیفیت بخشی درس تربیتبدنی به ترتیب اولویت عبارتاند از: 1- امکانات 2- نگرش 3- بودجه 4- تخصص معلمان ورزش 5- برنامه آموزشی 6- اهداف آموزشی 7- تجربه معلمان ورزش 8- شیوه تدریس 9- محتوای آموزشی 10- ارزشیابی. مقایسه دیدگاه معلمان ورزش زن و مرد در خصوص عوامل تأثیرگذار در کیفیت بخشی درس تربیت بدنی به جز در مولفه ارزشیابی تفاوت معنی داری را نشان نداد. در ضمن مردان نسبت به زنان تاثیر بیشتری را برای مولفه ارزشیابی ابراز نموده اند.
The aim of this study was to determine the factors influencing the quality of physical education course in Kashan. The research method is descriptive survey. In order to collect data questionnaire was used. Face and content validity of the questionnaire was confirmed by experts and the reliability was calculated by Cronbach's alpha (87/0). The statistical population was all sport teachers of Kashan and the sample included 79 sports teachers (40 female and 39 male). In order to analyze the data was used one sample t-test, independent t and Friedman (05 / 0P≤). The results showed that from the perspective of sports teachers, educational purpose, educational program, educational context, method of teaching, specialty of physical education teachers, their experiences, budget, facilities, attitude and evaluation higher than average (high) affect the quality of physical education course. The findings also showed that factors influencing the quality of physical education course in order of priority are: 1- facilities 2- attitude 3- budget 4- the specialty of teachers 5- educational program 6- educational purpose 7- experience of teachers 8- method of teaching 9- educational context 10- evaluation. Comparison of male and female sports teachers about the factors influencing the quality of physical education did not show any significant differences. Also more effective for men than women have expressed in evaluation component.
_||_