ارزیابی و تحلیل محتوایکتب هدیههای آسمان بر مبنای مهارتهای تفکرانتقادی
محورهای موضوعی : علوم تربیتیحسین کریمیان 1 , فائزه ناطقی 2 , محمد سیفی 3
1 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی قم
2 - هیات علمی
3 - هیات علمی
کلید واژه: "تحلیل محتوا ", " مهارتهای تفکر انتقادی", "دروس هدیه های آسمان ",
چکیده مقاله :
چکیده هدف ارزیابی و تحلیل محتوای کتاب هدیه های آسمان بر مبنای تفکر انتقادی لیپمن در سطوح (تجزیه و تحلیل، ترکیب، ارزشیابی و توضیح) است. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی از نوع تحلیل محتوا می باشد. جامعه آماری کل کتب هدیههای آسمان است که شامل کلیه کتابهای دوم تا ششم تحصیلی است که کلکتابها بعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات (چک لیست) محقق ساخته بر اساس مولفههای لیپمن با روایی صوری متخصصین است. تحلیل داده های جمع آوری شده از متون کتابهای مذکور نشان داد: 1- بین میزان توجه کتب در پایه های تحصیلی به مهارتهای تفکر انتقادی در سطوح مختلف(تجزیه و تحلیل، ترکیب، ارزشیابی، توضیح) متفاوت است. 2- سطح تجزیه و تحلیل در خصوص مهارتهای تفکر انتقادی در کل کتابها پایین تر از حد مطلوب است. 3- مهارت ترکیب از مهارتهای تفکر انتقادی درکتب هدیه های آسمان کمتر از حد انتظار می باشد. 4- سطح ارزشیابی در ارتباط با مهارتهای تفکر انتقادی در کل کتابهای هدیه های آسمان دوره ابتدایی پایین تر از حد مطلوب است. 5- مهارت توضیح از مهارتهای تفکر انتقادی درکتب هدیه های آسمان دوره ابتدایی گر چه نسبت به دیگر مهارتها بالاتر است ولی کمتر از حد انتظار می باشد.6- در کل میزان توجه کتب هدیه های آسمان به مهارتهای تفکر انتقادی در سطح پایین است.
Abstract : The goal is to evaluate and analize the content of hadiyehay Aseman on The basis of lipmen critical thinking in (analizing , compounding , evaluating and explaining ) level. The method is descriptive – Analgtic from The kind of content analgsis. The statistical society is The hole content of hadiyehay Asemani,s book that contains all of The books in second and sixth educational period which all of the books are chosen as a sample . The tool of data collecting is The researcher – made checklist on The basis of lipmen yualification with special apparent admissibility . The data collected of mentioned books shown : 1- There is a difference between attendant rate of books in educational ranks to critical thinking on different levels. 2- The level of analizing in critical skils between all books is lesser than desirable extent . 3- The combined skill in hadiyehay Aseman,s critical thinking skils is lesser ihan expectation . 4- The level of evaluating related to critical thinking skils in all of the books of elementary period,s hadigehay aseman is lesser than desirable extent . 5- The explaining,s skil of critical thinking skils in hadiyehay aseman elementary period (unless) is further than skils but it is letter than expectation . 6- Totallg, The attendance scale of hadigehag Aseman books with critical thinking is in low level .
_||_