بررسی وضعیت مثبت گرایی سازمانی در مدارس دولتی
محورهای موضوعی : علوم تربیتیعلی خلخالی 1 , سیده مریم میرکاظمی 2
1 - استادیار گروه مدیریت آموزشی،واحد تنکابن، دانشگاه آزاداسلامی، تنکابن، ایران
2 - گروه مدیریت آموزشی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی،تنکابن، ایران.
کلید واژه: مدارس دولتی, روانشناسی مثبت گرا, مثبت گرایی سازمانی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر درصدد بررسی وضعیت مثبت گرایی سازمانی در ابعاد رهبری مثبت، فرهنگ مثبت، استراتژی مثبت، طراحی مثبت، سرمایه انسانی مثبت در بین مدارس دولتی بود. این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی و پیمایشی بود. جامعه پژوهش را مدارس دولتی شهرستان تنکابن تشکیل می دادند. از طریق همتاسازی 30 مدرسه و به نسبت جمعیت هر مدرسه، مدیران، معاونان و معلمان به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها ، پرسشنامه سنجش میزان مثبت گرایی سازمانی (=0/89α) بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها در بخش آمار توصیفی از میانگین و انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی و بررسی فرضیه پژوهش از تحلیل واریانس استفاده شد. نتایج نشان می دهد که اولا مثبت گرایی سازمانی مشاهده شده (20/43) در مدارس مورد مطالعه بسیار پایین تر از حد مورد انتظار (75) است. همچنین فرضیه پژوهش مبنی بر اینکه میزان مثبت گرایی سازمانی هم در وضعیت کلی و هم به تفکیک مولفه های مربوطه، در بین مدارس دولتی مورد مطالعه متفاوت است، به طور معنی داری مورد تایید قرار گرفت.
Although organizational positivism as a theory trying to study and develop positive capacity of mental and behavior of enterprise resource, which can lead to improved organizational performance in the micro and macro levels, but less comparative studies in this area have been reported. So this paper sought to investigate the organizational positivism in dimensions of positive leadership, positive culture, positive strategy, positive design, and positive human capital among state schools. The research type was as a survey. The study population comprised state schools in Tonekabon. In 30 schools, through cloning and the ratio of population of each office, managers and teachers were selected as the sample. The Organizational Positivism questionnaire (α =0/89) was used to collect the data. To analyze of the data, in descriptive statistics, mean and standard deviation, and in the inferential statistics, analysis of variance were used to investigate the hypothesis. The results revealed the hypothesis that the organizational positive tendency is different among state schools, significantly was confirmed.
_||_