پیش بینی سازگاری تحصیلی براساس خودپنداره تحصیلی با میانجیگری انسجام خانواده در دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرتهران
محورهای موضوعی : علوم تربیتیسعیده وحدتی 1 , سید محسن حجت خواه 2 , علیرضا رشیدی 3
1 - کارشناسی ارشد دانشگاه رازی کرمانشاه
2 - عضو هیئت علمی گروه مشاوره دانشگاه رازی کرمانشاه
3 - عضو هیئت علمی گروه مشاوره دانشگاه رازی کرمانشاه
کلید واژه: خودپنداره تحصیلی, انسجام خانواده, سازگاری تحصیلی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجیگری انسجام خانواده در رابطه بین خودپنداره تحصیلی با سازگاری تحصیلی انجام گرفته است.روش پژوهش مورد استفاده توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرتهران در سال تحصیلی95-94 بوده است که از این جامعه نمونهای به حجم 600 نفر، به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شد. و از آنها خواسته شد پرسشنامه خودپنداره تحصیلی و پرسشنامه سازگاری تحصیلی و پرسشنامه انسجام خانواده را تکمیل کنند. تحلیل دادهها با محاسبه ضرایب همبستگی و تحلیل مسیر، با نرم افزارAMOS-18 ، انجام گرفت. جهت آزمون روابط غیرمستقیم نیز از آزمون بوت استراپ استفاده شد. بر اساس نتایج پژوهش، روابط مستقیم و غیرمستقیم در مدل پیشنهادی معنادار بودند و روابط بین متغیرهای مذکور، از برازش قابل قبول برخوردار بود. بر اساس یافتههای این پژوهش، میتوان نتیجه گرفت که انسجام خانواده بین خودپنداره تحصیلی با سازگاری تحصیلی دارای نقش میانجی میباشد.
Predicting Academic Adjustment Based on Academic self concept with mediating role of Family Cohesion in female high school students in tehran Abestract This study aimed to investigate the role of family cohesion mediator in the relationship between academic self-concept in predicting the academic adjustment.The research method was descriptive-correlational.statistical population included all female highschool students in Tehran in years 2015-2016. From this community sample of 600 people,were selected by multistage chuster sampling. and they were asked to complete Academic self-concept questionnaire and Academic adjustment questionnaire, Family cohesion questionnaire . Data analysis of correlation coefficients Path Analysis, Software Banrm AMOS-18, was done. Bootstrap test was used to test the indirect relationships. According to the results, the proposed model of the relationship between these variables had acceptable fitting. Based on findings of this study, we can conclude that family cohesion has a mediating role between academic self-concept with academic adjustment. Keywords: Academic self-concept , Family cohesion ,Academic adjustment.
_||_