نقش هوش موفق ، خرد و خلاقیت در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تیز هوش و عادی
محورهای موضوعی : علوم تربیتیمهدی عربزاده 1 , زهره یارمحمدی 2 , پروین کدیور 3
1 - خوارزمی
2 - خوارزمی
3 - خوارزمی
کلید واژه: پیشرفت تحصیلی, خلاقیت, خرد, هوش موفق,
چکیده مقاله :
هدف اصلی پژوهش حاضر پیش بینی سهم عوامل هوش موفق، خرد وخلاقیت در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تیز هوش وعادی بود. روش این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان کرج بود که از این تعداد، نمونه ای به حجم 260 نفر(180عادی و 80 تیزهوش) به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. اطلاعات از طریق پرسشنامه هوش موفق استرنبرگ، مقیاس سه بعدی خرد آردلت وخلاقیت عابدی جمع آوری گردید و با استفاده از آمار توصیفی، آزمون معناداری ضرایب همبستگی و رگرسیون گام به گام تحلیل گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که بین هوش موفق وخرد با پیشرفت تحصیلی همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام حاکی ازاین بود که 17 درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی دانش آموزان عادی توسط متغیرهای خرد وخلاقیت و 10 درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تیزهوش توسط هوش موفق تبیین شده است. در مجموع، یافتههای این پژوهش، بر اهمیت نقش خرد، خلاقیت و هوش موفق در پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان عادی و تیزهوش تأکید دارد.
Abstract: Successful intelligence, wisdom, and creativity in gifted and normal student's achievement The main purpose of this study was to predict students' achievement, based on Successful intelligence, wisdom and creativity. The research method was descriptive and correlational. The statistical population included all female high school students. Among those, a sample of 260 subjects were randomly selected. Successful intelligence (Sternberg), wisdom (Ardelt), and creativity questionnaire (Abedi), were administered. Data were analyzed by, Pearson correlation, and stepwise multiple regression. Findings indicated that there is significant correlation between Successful intelligence and wisdom with students' achievement. Multiple regression analysis revealed that wisdom and creativity variables could explain 17% of the variance of normal student's achievement. Successful intelligence variable could explain 10% of the gifted student's achievement . In conclusion, finding of this study indicated the role of successful intelligence, wisdom and creativity in academic achievement. Keywords: Successful intelligence, wisdom, creativity, achievement Keywords: Successful intelligence, wisdom, creativity, achievement
_||_