تأثیر آموزش مهارت های مقابلهای با رویکرد شناختی-رفتاری مثبت گرا بر شادکامی دانشآموزان متوسطه دارای مشکلات سازگاری
محورهای موضوعی : علوم تربیتی
1 - دانشگاه رودهن
کلید واژه: شادکامی, روانشناسی مثبت, دانش آموزان ناسازگار, مهارتهای مقابلهای, شناختی-رفتاری,
چکیده مقاله :
هدف مطالعۀ حاضر تأثیر آموزش مهارتهای مقابلهای با رویکرد شناختی-رفتاری مثبت-گرا بر شادکامی دانش آموزان متوسطه دارای مشکلات سازگاری بود. تحقیق براساس مطالعات آزمایشی میدانی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد. با معرفی معلمان، اجرای آزمونها و غربالگری، از بین جامعه دانشآموزان دختر 15-14ساله دارای مشکلات سازگاری دورۀ متوسطه اول شهرستان ساری در سال تحصیلی 94– 1393، 40 نفر انتخاب و با استفاده از روش آرایش تصادفی، 20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر گروه کنترل قرار گرفتند. ابزار سنجش پرسشنامه شادکامی آکسفورد بود. سپس دانش آموزان گروه آزمایش به مدت 14 جلسه (هر هفته دو جلسه 5/1ساعته)، تحت آموزش مهارتهای مقابلهای با رویکرد شناختی-رفتاری مثبتگرا(فریدنبرگ، b2010) قرار گرفته و گروه کنترل هیچ گونه آموزشی را دریافت نکرد. نتایج تحلیل کوواریانس بیانگر تفاوت معنادار شادکامی در بین گروه آزمایش و کنترل در مرحله پس آزمون بوده که نشان میدهد آموزش مهارت های مقابلهای با رویکرد شناختی-رفتاری مثبت گرا می تواند به عنوان یک روش مداخله ای مفید جهت افزایش شادکامی و در نتیجه کارآمدی بهتر دانش آموزان دارای مشکلات سازگاری بکار رود.
The aim of this study was to investigate the effect of teaching coping skills according to CBT based on positive psychology on happiness of the students with adjustment problems. It's an experimental study with pre-test, post-test. Introduced by teachers, performing tests and screening, among first- high school girl students who were at the age of 15-14 and had adjustment problems in 1393-94 in Sari, using multi-stage random sampling, 40 students were selected randomly and by using random arrangement, 20 were placed in the experimental and 20 in the control group. The data were collected usingOxford Happiness Questionnaire. The experimental group received Coping skills training according to CBT based on positive psychology(Freudenberg, 2010b) for 14 sessions (two sessions per week 1/5 hours), while the control group had no training. Analysis of covariance demonstrated a significant difference in happiness between experimental and control groups at post-tests which shows that coping skills training with positive-oriented approach can be an effective intervention method for increasing happiness and therefore more effectively serve students with adjustment problems.
_||_