اثربخشی آموزش مفاهیم رویکرد مثبت نگر بر راهبرد های مقابله با استرس در کارکنان درمانگاه بخش کرونا
محورهای موضوعی : روانشناسی و مشاوره
1 - 1.کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، گروه روان شناسی بالینی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.
hadis.zareie99@gmaile.com
2 - .گروه روان شناسی بالینی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران)نویسنده مسئول.(
moradioma@gmail.com
کلید واژه: کلیتواژه ه : روان درمانی مثبت نگر, راهبرد های مقابله با استرس, کارکنان بخش کرونا,
چکیده مقاله :
چکیته:این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش مفاهیم رویکرد مثبت نگر بر راهبرد های مقابله بااسترس انجام شد. پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه آزمایش وکنترل بود. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیۀ کارکنان درمانگاه بخش کرونا شهرستانکامیاران در زمستان ۱3۹۹ و بهار ۱۴00 بود. با روش نمونه گیری در دسترس تعداد ۲0 نفر انتخابو به شیوه تصادفی در دو گروه مساوی ۱0 نفری جایگزین و ۸ جلسه مفاهیم رویکرد مثبت نگر برگرفته از سلیگمن) ۲006 ( برای گروه آزمایش برگزار شد. داده ها با کمک پرسشنامه سبک هایمقابله با استرس) اندلر و پارکر، ۱۹۹0 ( جمع آوری شد. تحلیل داده ها نیز علاوه بر روش های آمارانجام شد. یافته ها نشان داد نمرات پیش آزمون و پس SPSS- توصیفی با تحلیل کوواریانس و با 22آزمون دو گروه آزمایش و کنترل برای متغیر سبک های مقابله با استرس به ترتیبمتفاوت است. می توان چنین نتیجه گرفت که درمان ؛)FValue ،P=-0/001= 6/34؛7/76؛7/32(مثبت نگر بر سبک مقابله با استرس کارکنان درمانگاه بخش کرونا شهرستان کامیاران اثربخشاست.کلیتواژه ه : روان درمانی مثبت نگر، راهبرد های مقابله با استرس، کارکنان بخش کرونا.